نگاهی به قیمت مواد اولیه حوزه کتاب؛ آرامش در بازار کاغذ تحریر و ملزومات تولید کتاب

نگاهی به قیمت مواد اولیه حوزه کتاب؛ آرامش در بازار کاغذ تحریر و ملزومات تولید کتاب

طی هفته‌های اخیر قیمت کاغذ تحریر در بازار روند نزولی داشته است و اگرچه این کاهش قیمت چشمگیر نبوده اما نسبت به ماه‌های اخیر در بازار حوزه نشر تأثیرگذار بوده است.
ایبنا)، ثبات بازار مواد اولیه کاغذ و مقوا همواره یکی از خواسته‌های اصلی فعالان حوزه چاپ و نشر است، آرامش و ثباتی که در سایه آن ثبت‌سفارش‌ها انجام شود و بازار رونق پیدا کند، این موضوع با توجه به وارداتی بودن بخش عمده مواد اولیه می‌تواند اهمیت زیادی برای دست‌اندرکاران این حوزه داشته باشد.
 
بازار ملزومات تولید کتاب در هفته‌های اخیر شاهد نوسان قیمت بود و نزولی شدن بهای کاغذ در سه هفته اخیر، تابع عوامل مختلفی چون کاهش نرخ ارز، همچنین کم بودن تقاضا در بازار است؛ به اعتقاد کارشناسان، استمرار این وضعیت می‌تواند ثبات بازار کمک کند.
 
علاوه‌بر این سایر ملزومات تولید کتاب مثل مرکب، زینک، چسب صحافی، الکل ایزوپروپیل و .. نیز طی این هفته‌ها بدون تغییر قیمت در بازار عرضه شده‌اند و فعالان حوزه چاپ و نشر در سایه ثبات قیمت‌ها در فضایی آرام، اجناس مورد نیاز خود را خریداری می‌کنند.
 
طبق آخرین اطلاعات خبرنگار ایبنا؛ یکشنه (8 مرداد‌ماه) در بازار ظهیرالاسلام هر بند کاغذ چینی 70 گرمی 70 در 100 به قیمت یک‌میلیون و 260 هزار تومان و هربند کاغذ چینی 70 گرمی 60 در 90 نیز به بهای 940 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.
 
همچنین هر بند کاغذ تحریر چینی 80 گرمی 70 در 100، حدود یک‌میلیون و 420 هزار تومان و هربند کاغذ 60 در 90 یک‌میلیون و 390 هزار تومان در بازار عرضه شده است.
 
قیمت کاغذ و مقوای گلاسه طی هفته اخیر تغییری نداشته است؛ هر کیلو کاغذ گلاسه 130 گرمی به قیمت 55 هزار تومان و هرکیلو کاغذ گلاسه 250 گرمی حدود 49 هزار تومان و سایز 60 در 90 آن حدود 49 هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.
 
بازار سایر ملزومات چاپ و نشر نیز ثبات داشت، به‌طوری که هر کیلو مرکب گلاسه خارجی حدود 310 تا 350 هزار تومان، هر کیلو مرکب گلاسه ایرانی رنگی 290 هزار تومان، هرکیلو مرکب گلاسه مشکی به قیمت 220 هزار تومان، هرکیلو مرکب تحریر رنگی ایرانی، 215 هزار تومان و هرکیلو مرکب تحریر مشکی ایرانی نیز به قیمت 175 هزار تومان عرضه شده است.
 
هر ورق زینک نیز حدود 80 هزار تومان، هرکیلو چسب سرد ایرانی نیز حدود 108 هزار تومان و چسب گرم، کیلویی 250 هزار تومان  در بازار عرضه شده است، هر گالن الکل ایزوپروپیل نیز به تناسب نشان تجاری و کشور تولید‌کننده، حدود 85 تا 90 هزار تومان در بازار فروخته می‌شود.
 
به گزارش ایبنا؛ کارشناسان حوزه بازار پیش‌بینی می‌کنند از اواسط مردادماه و با نزدیک شدن به ماه شهریور، بازار مواد اولیه کتاب رونق خوبی خواهد داشت و تولیدکنندگان و واردکنندگان همچنین بازار می‌توانند شاهد تحرکاتی در بازار باشند.
 
 
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد