قدرت‌الله طاهری در گفت‌وگو با ایبنا: پروین منتقد شجاع خرافات و افکار پوسیده بود

قدرت‌الله طاهری در گفت‌وگو با ایبنا: پروین منتقد شجاع خرافات و افکار پوسیده بود

قدرت‌الله طاهری، استاد زبان و ادبیات فارسی و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور در سالروز درگذشت پروین اعتصامی تأکید کرد که این بانوی شاعر گرچه اشعارش رنگ و بوی ناصرخسرو و سعدی را دارد؛ اما ستایشگر صرف سنت نبوده و شجاعانه با خرافات و افکار پوسیده مبارزه می‌کر
قدرت‌الله طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از فرارسیدن سالروز درگذشت پروین اعتصامی به عنوان فرصتی مغتنم برای ارج‌نهادن به مقام ادبی و شخصیت والای این شاعر بزرگ معاصر یاد و عنوان کرد: بزرگداشت پروین تنها ارج‌نهادن به مقام وی نیست بلکه این شاعر بزرگ نمونه‌ای از زنان فهیم و بزرگ تاریخ ماست که تمام استعداد خود را صرف اعتلای فرهنگ و ادب سرزمین‌شان کرده‌اند.

وی ادامه داد: پروین اعتصامی نشان داده که اگر زنان ایرانی فرصت و موقعیت بیابند کمتر از مردان نیستند و باید با تدارک برنامه‌ها و همایش‌های ادبی و فرهنگی فرصت و مجال را برای عرضه توانمندی بانوان هرچه بیشتر فراهم کنیم.

طاهری با تأکید بر اینکه پروین اعتصامی نمونه‌ شاعران و اندیشمندان دارای تفکر انتقادی بوده است، افزود: پروین از سویی پاسدار ارزش‌ها و شایستگی‌های سنت‌های پیشینیان بود، به‌گونه‌ای که وقتی با شعرش آشنا می‌شویم بوی سخنورانی چون ناصرخسرو و سعدی از آن به مشام می‌رسد ولی از طرف دیگر ستایشگر صرف سنت نبوده و در اشعارش آفت‌هایی را که در آیین و فرهنگ ما جاخوش کرده‌اند بازگو کرده و مورد انتقاد قرارداده است. وی به خرافه‌هایی که ریشه در تمدن ایرانی ما ندارند اعتراض کرده و با آسیب‌هایی که به فرهنگ ما وارد می‌کنند آشنا بوده است.

این پژوهشگر در پایان گفت: پروین نمونه یک زن فرهیخته و روشنفکر ایرانی است که یادآور می‌شود باید به زنان روشنفکر و ادیب ایران‌زمین بیشتر توجه کنیم و آموزه‌های آنها را انتشار دهیم. پروین‌شناسی یک ضرورت اساسی در روزگار معاصر و از مهمترین ابزارها برای ارتقای فرهنگ عمومی جامعه است که می‌تواند راهبردهای جدیدی را برای نسل جوان کشور به ارمغان آورد.
گزارشگر
نجمه شمس
 
 
 
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد