در نمایشگاه کتاب‌های آنتیک نیویورک امکان خرید پنج نسخه‌ کمیاب آثار شکسپیر فراهم شد

در نمایشگاه کتاب‌های آنتیک نیویورک امکان خرید پنج نسخه‌ کمیاب آثار شکسپیر فراهم شد

مجموعه‌ای از پنج نسخه بسیار کمیاب آثار ویلیام شکسپیر در نمایشگاه بین‌المللی کتاب‌های آنتیک نیویورک (27 تا 30 آوریل) با قیمت حدود 10.5 میلیون دلار (برای کل مجموعه) عرضه می‌شود.

(ایبنا) به نقل از بلومبرگ، این مجموعه شامل هر چهار فولیوی شکسپیر به همراه نخستین نسخه چاپی اشعار گردآوری شده او است.

پوم هرینگتون، صاحب کتابفروشی هرینگتون در لندن که ویژه خرید و فروش کتاب‌های کمیاب است، می‌گوید: «چهارصدمین سالگرد تولید و چاپ نخستین فولیوی شکسپیر، به زودی از راه می‌رسد و من به دنبال راهی برای بزرگداشت آن بوده‌ام.» او معتقد است «چهار فولیوی شکسپیر، پادشاه ادبیات» هستند.

این کتاب‌ها پیش از ارسال به نیویورک، با قرار قبلی، در فروشگاه شخصی هرینگتون در لندن قابل مشاهده خواهند بود.

فولیوی یکم
کتاب‌ها به صورت یک بسته معرفی می‌شوند اما امکان خرید جداگانه آنها نیز وجود دارد. گران‌ترین و مهم‌ترین کتاب، فولیوی یکم است، مجموعه‌ای شامل 36 نمایشنامه از 37 نمایشنامه شکسپیر که در سال 1623 هفت سال پس از مرگ او منتشر شد.

فولیوی یکم به عنوان سندی از 18 نمایشنامه شکسپیر که ممکن بود برای همیشه از دست بروند، دارای ارزش فراوان است: گفته می‌شود که هیچ یک از دست‌نوشته‌های اصلی شکسپیر باقی نمانده و فقط 17 نمایشنامه او در طول زندگی‌اش چاپ شده است (یکی پس از مرگش چاپ شده است). در واقع، بنا به اعلام کتابخانه بریتانیا، بدون فولیوی یکم، نمایشنامه‌های «شب دوازدهم»، «مکبث»، «ژولیوس سزار» و «توفان» برای همیشه از بین می‌رفتند.

فولیوی یکم هرینگتون برای نخستین بار در حدود سال 1950 وارد بازار عمومی شد و متعلق به فردریک فرمور هسکت- دومین بارون هسکت- بود. بازماندگان او چندین دهه پس از مرگش این کتاب را فروختند. به گفته هرینگتون، این کتاب 13 سال پیش توسط وی خریداری شد.

هرینگتون با اشاره به اینکه این کتاب، چهار برگ از هشت برگ اصلی را ندارد، می‌گوید: «هر نسخه با دیگری، متفاوت است. همه آنها اشتباه چاپی داشته و بیشتر آنها چیزی کم دارند.» قیمت فروش تکی فولیوی یکم 7.5 میلیون دلار است.

بر اساس سرشماری سال 2012 در حال حاضر 232 نسخه از فولیوی یکم وجود دارد. هرینگتون می‌گوید همه این نسخه‌ها به جز 27 نسخه در مجموعه‌های سازمانی قرار دارند، بنابراین عرضه آنها در بازار، بسیار غیرمحتمل است.

در سال 2020 نسخه دیگری از فولیوی یکم با تخمین بالای 6 میلیون دلار در حراج کریستی عرضه و به قیمت کمتر از 10 میلیون دلار فروخته شد. به این ترتیب، رکوردی جهانی برای فروش یک اثر ادبی در حراج، به ثبت رسید.

دیگر فولیوها
پس از موفقیت تجاری فولیوی یکم، فولیوی دوم در سال 1632 منتشر شد و به گفته هرینگتون، حدود 1700 تغییر نسبت به اولی داشت. او می‌گوید: «این کتاب طوری طراحی شده بود که کپی فولیوی یکم باشد. این نسخه، کامل و از نظر صحافی، بسیار شبیه نسخه اولیه است و این موجب رضایت بیشتر مجموعه‌دارانی است که فرصت یا پول خرید فولیوی یکم را نداشته‌اند.»

هرینگتون 20 سال پیش این اثر را به مالک فعلی‌اش در لندن فروخت. قبل از آن، این کتاب در مجموعه یک کلکسیونر کالیفرنیایی بود. این نسخه به قیمت 550 هزار دلار به فروش می‌رسد.

هرینگتون می‌گوید سومین فولیو با قیمت 1.5 میلیون دلار «در واقع کمیاب‌ترین آن‌هاست». به گفته این کتاب نخستین بار در سال 1663 منتشر شد، «و فقط 27 نسخه باقی‌مانده از آن کشف شده است که تنها سه نسخه آن به ‌صورت خصوصی نگهداری می‌شود». سال‌ها این کتاب در اختیار کتاب‌شناس مشهور، مری هاید اکلس بود که در سال 2003 درگذشت و مالک فعلی این کتاب، آن را در سال 2004 به دست آورد.

چهارمین فولیو نیز که در سال 1685 منتشر شد، آخرین نسخه از نسخه‌های قرن هفدهمی شکسپیر است. به گفته هرینگتون، این کتاب بیش از یک سال است که در مجموعه خود او نگهداری می‌شود و قیمت آن 225 هزار دلار است.»

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد