رئیس موسسه اکو در مراسم بزرگداشت یلدا و رونمایی «نارت‌نامه»: یلدا عامل پایداری هویت و امید به نسل امروز است

رئیس موسسه اکو در مراسم بزرگداشت یلدا و رونمایی «نارت‌نامه»: یلدا عامل پایداری هویت و امید به نسل امروز است

مرادجان بوری بایف، رئیس موسسه فرهنگی اکو در مراسم بزرگداشت یلدا و رونمایی کتاب «نارت‌نامه» تاکید کرد که یلدا این میراث مشترک فرهنگی کشورهای عضو اکو عامل پایداری هویت و نویدبخش امید و خوشبینی برای نسل امروز است.
 رئیس موسسه فرهنگی اکو در این مراسم که عصر امروز (29 آذر) به مناسبت شب یلدا با همکاری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد عنوان کرد: یلدا شب ذکر الله، هنگام تولد ذهن آگاه و اعلام برائت از شب و تاریکی است. بسیار خوشحالم که به رسم نیاکان‌مان در این محفل که دوستی را ترغیب می‌کند و پیام رسان نور و روشنایی است حضور داریم.
 
وی یکی از رسالت‌های مهم موسسه اکو را پاسداشت میراث مشترک فرهنگی کشورهای منطقه عنوان کرد و افزود: یلدا که یک میراث فرهنگی ناملموس است پلی است که ما و شما را به گذشته‌مان وصل و هویت‌مان را پایدار می‌کند.
 
رئیس موسسه اکو همچنین گفت: یلدا تنها محدود به ایران و ارمنستان نیست و کشورهای بسیاری را شامل می‌شود و قدمتی هفت هزار ساله دارد. نیاکان ما که به گاه شماری دست یافته بودند، دریافتند که اولین شب زمستان بلندترین شب سال است و در این شب دور هم جمع می‌شدند و به شب زنده‌داری می‌پرداختند.
 
وی با بیان اینکه یلدا پیام‌هایی برای بشریت دارد عنوان کرد: یلدا به معنی زایش و تولد نور و خورشید است که به ما پیام امیدواری و فردای بهتر می‌دهد و نشانه ارج‌نهادن به روز بهتر و مثبت‌نگری است. امروز که با چالش‌های بسیاری روبه‌رو هستیم نسل ما به پیام‌های امید و خوشبینی یلدا نیاز دارد و نیز این آیین نشان‌دهنده تحکیم خانواده و ترمیم فاصله نسل‌ها و فرصتی برای رجوع به گذشته و ارج‌گذاری اندیشه‌های بزرگ بشری است.
 
در ادامه پیام ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه قرائت شد. وی در این پیام با بیان اینکه یلدا تولد خورشید و نماد چیرگی نور بر تاریکی است اشاره کرد یلدا پاسداشت نور و دوستی و یادآور امید به فردای روشن است و نشان می‌دهد با ارج‌نهادن به همدلی می‌توان بر سختی‌ها چیره شد.
 
وی در این پیام از یلدا به عنوان پایه‌ای برای همکاری و تعامل حوزه تمدنی اکو یاد کرد.
 
کنعانی همچنین تصریح کرد: در دنیای معاصر که با بحران هویت و تعامل با تضارب فرهنگ‌ها مواجه هستیم بازگشت به آیین و رسوم سنتی به حفظ هویت فرهنگی و وحدت ملی و نیز افزایش ارتباط کشورها منجر می‌شود.
 
در این مراسم همچنین عبدالقیوم سلیمانی، سرپرست سفارت افغانستان در سخنانی از یلدا به عنوان فرهنگ مشترک کشورهای عضو اکو و عامل پیوند و آشنایی کشورهای منطقه یاد کرد.
 
همچنین محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در سخنانی زبان و فرهنگ و ادب فارسی را عامل ارتباط میان کشورهای عضو اکو دانست و گفت: این کشورها دارای میراث هویتی یکسانی هستند که آن را اقتدار هویتی خود می‌دانند و شب یلدا نماد غلبه نور و روشنی بر ظلمت بوده است.
 
وی افزود: توجه به نور و روشنایی در تاریخ کهن ایران سابقه طولانی داشته و پس از اسلام نیز با آن اندیشه گره خورده است؛ شب قدر را می‌توان از مصادیق یلدا دانست. باید به این نکته نیز اشاره کنم که شب یلدا نیز شب تاریکی و بیم نیست بلکه شب مناجات است و جهانی که امروز به محبت و مودت نیاز دارد از یلدا انتظار دارد که شب الفت باشد.
 
در ادامه این مراسم عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی نیز با اشاره به قدمت شب یلدا عنوان کرد: اینکه پدران ما یک شبی را پیدا کنند که یک دقیقه طولانی‌تر است، نشان‌دهنده آشنایی با علم نجوم است. یلدا فرصتی برای انسجام اجتماعی و افزایش تاب‌آوری است که اعضای خانواده احترام به بزرگان و حمایت از کوچک‌ترها را تمرین می‌کنند و یلدا به کودکان می‌آموزد که قدر زمان را بدانند.
 
وی ادامه داد: در شب یلدا به حافظ‌خوانی می‌پردازیم که اشعار حکیمانه وی شهرت دارد و یلدا نشان‌دهنده هویت فرهنگی، ارزش نهادن به طبیعت، ارج‌نهادن به زن و خانواده و عامل دوستی و پیوند بین ملت‌هاست.
 
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه با ابراز خرسندی از برگزاری مراسم رونمایی از کتاب «نارت‌نامه» به همت دو نفر از استادان دانشگاه علامه طباطبایی، این کتاب را عامل و زمینه مطالعات مشترک بین ایران و روسیه عنوان کرد.
 
در این برنامه کتاب «نارت‌نامه» که در بردارنده روایت‌های اساطیری و افسانه‌ها و حماسه‌های قوم نارت است و موسی عبداللهی و مریم مرادی با همکاری دانشگاه اوستیای شمالی زبان آسی ترجمه کرده‌اند، رونمایی شد. نارت اساسی‌ترین حماسه اسطوره‌آمیز مردم اوستیا است که ریشه ایرانی دارد و از اسطوره‌هایی حکایت می‌کند که با نشانه‌های فولکلور در هم آمیخته است.
گزارشگر
نجمه شمس
 
 
 
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد