برخی از اقداماتِ سالی که گذشت، موجب خوشبختی است مرتضی آخوندی - مدیر انتشارات دارالکتب اسلامیه

برخی از اقداماتِ سالی که گذشت، موجب خوشبختی است مرتضی آخوندی - مدیر انتشارات دارالکتب اسلامیه

تهران- ایرنا - کارخانه‌های تولید کاغذ در شرایطی کار خود را در ایران آغاز کردند که کاغذ وارداتی قیمت بالایی داشت و اگر تولید داخلی بتواند کفاف نیاز داخلی را بدهد، این روند می‌تواند بسیاری از ناشران و کتاب‌فروشان را در بازار نشر حفظ کند.

مهم‌ترین مساله ناشران در این سال‌ها کاغذ است. این در حالی است که ناشران با اینکه برای دریافت کاغذ با یارانه دولتی درخواست دادند، مجبور شدند کاغذ مورد نیاز خود را از بازار آزاد با قیمت بالا تهیه کنند. البته مقدار جزئی کاغذ به ناشران ارائه شد که سهمیه ناشران از سال‌های قبل بود.

 

منتظریم به وعده‌هایی که مسئولان درباره کاغذ به ناشران دادند، عمل شود. اعلام شده است که تولید کارخانه‌های داخلی کاغذ به اندازه‌ای خواهد بود که نیاز مصرف ناشران را تامین کند، این در حالی است که هنوز مشخص نیست، کارخانه‌هایی که می‌خواهند در ایران کاغذ تولید کنند، تا چه حجمی می‌توانند تولید داشته باشند.

 

برخی از اقداماتِ سالی که گذشت، موجب خوشبختی است

 

کارخانه‌های تولید کاغذ در شرایطی کار خود را در ایران آغاز کردند که کاغذ وارداتی قیمت بالایی داشت و اگر تولید داخلی بتواند کفاف نیاز داخلی را بدهد، این روند می‌تواند مورد استفاده ناشران، کتاب‌فروشان و مردم قراربگیرد. اعلام شده تولید کاغذ در داخل به اندازه‌ای خواهدبود که نیاز داخلی را رفع کند و همچنین به دیگر کشورها هم کاغذ صادر خواهدشد.

 

به یاد دارم حدود ۳۰ سال پیش صحبت این بود که اگر کارخانه تولید کاغذ در ایران احداث شود، می‌تواند نیاز به کاغذ داخل را تامین کند؛ اما متاسفانه هنوز این مساله اجرایی نشده‌است. عامل بازدارنده احداث و راه‌اندازی کارخانه تولید کاغذ در ایران دو مساله بود. یکی طرز تفکر بانیان این اتفاق و دیگری به این دلیل بود که دولت به کاغذ سوبسید می‌داد، اما همه کاغذهایی که با یارانه دریافت می‌شد، به مصرف نشر نمی‌رسید.

 

برخی از افراد که درباره آن‌ها اطلاعی نداریم، کاغذهایی را که با یارانه دولتی دریافت می‌کردند، در بازار آزاد می‌فروختند، زیرا برای تولیدکننده داخلی صرف نمی‌کرد کاغذ را با قیمتی کمتر از کاغذی که با یارانه دولتی ارائه می‌شود، تولید و در بازار به فروش برسد.

 

لازم بود نمایشگاه کتاب برگزار شود

 

در این مدت یک نمایشگاه مجازی در سال ۱۴۰۰ و یک نمایشگاه در سال ۱۴۰۱ به شکل حضوری و مجازی برگزارشد.

 

برگزاری نمایشگاه کتاب اقدام خوب و لازمی بود. به خصوص در بخش مجازی مردم در نقاط دوردست توانستند از تسهیلات نمایشگاه کتاب استفاده کنند. البته می‌توانند اقدامات بیشتری در این حوزه انجام بدهند. برای مثال نمایشگاه مجازی را به صورت دائمی برگزار کنند، این اتفاق مثبتی برای ناشران خواهد بود.

 

همکاری شرکت پست با برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب این امکان را به مردم داد تا از هر نقطه از ایران بتوانند به کتاب‌های نمایشگاه دسترسی داشته باشند. این امکانی بود که ناشران و فروشندگان کتاب هم از آن استفاده کردند. این‌ها برخی از کارهایی است که جدید انجام شده و موجب خوشبختی است.

1 2
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد