استاد دانشگاه تهران: زبان فارسی، هویت ملی ایرانیان و اقوام آن را به یکدیگر پیوند داده‌ است

استاد دانشگاه تهران: زبان فارسی، هویت ملی ایرانیان و اقوام آن را به یکدیگر پیوند داده‌ است

استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران گفت: زبان فارسی همیشه چون حلقه‌ای مرئی و نامرئی، هویت ملی ایرانیان و اقوام آن را به یکدیگر پیوند داده‌ و اکنون نیز همچنان عامل اصلی وحدت ملی ایرانیان است.
  • به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از بنیاد استاد شهریار، دکتر روح الله هادی در نشست علمی شخصیت‌های مثبت و منفی در دیوان حافظ افزود: ایران به دلیل موقعیت خاص طبیعی و جغرافیایی و سیاسی خود، از سپیده دمان تاریخ تاکنون، حوادث پرشماری را از سر گذرانده است.

آنچه البته این کشور دیرینه سال را در برابر هجوم های گسترده همچنان پا برجا نگه داشته، هویت ملی و ایرانی آن بوده است؛ هویتی که در قالب زبان پارسی بالیده و خود را نموده است.

مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران ادامه داد: این زبان چه در آن روزگارانی که مردم ایران زمین بدان سخن می گفتند و اعلامیه ها و منشورها و فرمان های خویش را بر پیشانی صخره‌ها و ستون ها حک می‌کردند و چه آن زمان که فردوسی بزرگ، حماسه سترگ خود را با آن می‌سرود تا ریشه‌ها و علایق ملی و فرهنگی را با آن نیرو بخشد و خودشناسی و خود باوری را به ایرانیان نشان دهد، چه هنگامی که مولوی، آفریننده بزرگ ادب عرفانی ایران و جهان آثار خود را با آن سرود، تا اصالت دینی و عرفانی را به مردم بیاموزد و چه هنگامی که سعدی و حافظ شیراز ماندگارترین آثار ادبی خود را با آن نوشتند، همیشه و همواره نقش اصلی و ویژه‌ای در پایداری و حیات قوم ایرانی و وحدت ملی بازی کرده و می‌کند.

زبان فارسی، هویت ملی ایرانیان و اقوام آن را به یکدیگر پیوند داده‌ است

وی گفت: در حقیقت زبان فارسی همیشه چون حلقه‌ای مرئی و نامرئی، هویت ملی ایرانیان و اقوام آن را به یکدیگر پیوند داده‌ و اکنون نیز همچنان عامل اصلی وحدت ملی ایرانیان است.

هادی همچنین با اشاره به جایگاه استاد شهریار در ادب فارسی اظهار داشت: استاد شهریار جایگاه ارزشمندی در اتحاد و یکدلی آحاد جامعه ایران دارد. زبان وادبیات فارسی دژ مستحکمی برای امنیت و یکپارچگی ایران زمین است و استاد شهریار با نوآوری خود به تقویت زبان وادبیات فارسی کمک ارزشمندی کرد و باعث شکوفایی شعر فارسی شد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: زبان و ادبیات فارسی برای همه مردم ایران زمین مقدس و ارزشمند است و ما برای اتحاد و همدلی به این زبان نیاز داریم.

زبان فارسی، هویت ملی ایرانیان و اقوام آن را به یکدیگر پیوند داده‌ است

نشست علمی "شخصیت های مثبت ومنفی در دیوان حافظ عصر دیروز (۲۶ خرداد) در بنیاد استاد شهریار برگزار شد. در این نشست با حضور شاعران، استادان و دانشجویان دانشگاه تهران حضور داشتند، جواد وندنوروز رئیس بنیاد فرهنگی مقبره الشعرا استاد شهریار گزارشی از فعالیت های این بنیاد ارائه و از برگزاری هفتمین کنگره بین المللی استاد شهریار در ۲۷ شهریور سال جاری خبر داد.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد