بازسازی چهره یک زن عصر برنز

بازسازی چهره یک زن عصر برنز

محققان موفق شدند چهره زن ثروتمندی که در عصر برنز زندگی می‌کرد را بازسازی کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از لایو ساینس، محققان چهره یک زن ریز اندام با موهای تیره را بازسازی کرده‌اند که حدود ۴۰۰۰ سال قبل به عنوان یک فرد ثروتمند در سرزمین «بوهم» زندگی کرده است.

این زن به همراه پنج دستبند برنز، دو گوشواره طلا و سه گردنبند متشکل از ۴۰۰ مُهره کهربا دفن شده بود. علاوه بر این، باستان‌شناسان در کنار جسد او سه سوزن خیاطی برنز کشف کردند. این زن به گروهی از افراد تعلق دارد که در اوایل عصر برنز در اروپای مرکزی زندگی می‌کردند و در ساخت ابزار فلزی از جمله تبر، خنجر، دستبند و گردنبدهای پیچ‌ در پیچ فلزی مهارت داشتند.

با اینکه هویت این زن مشخص نیست اما باستان‌شناسان معتقدند او بسیار ثروتمند بوده است.

کارشناسان با استفاده از تاریخ‌گذاری رادیوکربن گورستانی که استخوان‌های این زن در آن کشف شده است دریافتند این زن در فاصله بین ۱۸۸۰ و ۱۷۵۰ پیش از میلاد زندگی کرده است.

استخوان‌های این زن در روستایی واقع در شمال جمهوری «چک» و در نزدیکی مرز لهستان کشف شده است. این منطقه و مناطق اطراف آن با نام «بوهم» شناخته می‌شوند. باستان‌شناسان با کاوش در گورستانی که در این مکان قرار دارد و ۲۷ گور را در خود جای داده است،‌ آثار تاریخی ارزشمندی از جمله ۹۰۰ اثر تاریخی از جنس کهربا کشف کرده‌اند.

به گفته «ارنی»‌، باستان‌شناس موسسه باستان‌شناسی آکادمی علوم جمهوری چک،‌ در چهل درصد از قبرهای زنان این گورستان کهربا کشف شده است.

بر حسب اتفاق، بیشترین تعداد کهربا در قبری قرار داشت که اسکلت‌های به جای مانده در آن به اندازه‌ای سالم بودند که بستر کافی برای بازسازی چهره را فراهم کردند. در نتیجه محققان موفق شدند با استفاده از دی ان ای باقی مانده در استخوان‌های این زن، چهره او را بازسازی کنند. به این ترتیب، محققان دریافتند موها و چشم‌های این زن قهوه‌ای و رنگ پوست او روشن بوده است. یک انسان‌شناس و یک مجسمه‌ساز نیز در بازسازی استخوان‌بندی این زن همکاری کردند.

پوشش و زیورآلاتی که این زن بر تن دارد نیز با بهره‌گیری از علم بازسازی شدند. برای این کار یکی از اعضای موسسه باستان‌شناسی و آکادمی علوم جمهوری «چک» دستبند کهربا و گوشواره‌های طلا را ساخت، یک حلب‌ساز دستبندهای برنز و سوزن‌ها را بازسازی کرد و یک باستان‌شناس متخصص پارچه و لبتس نیز پوشش این زن را طراحی کرد.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد