پیشنهاد منصوره مصطفی‌زاده، در نمایشگاه کتاب: خرید کتاب با خانواده؛ ماهی یک بار به جای سالی یک بار

پیشنهاد منصوره مصطفی‌زاده، در نمایشگاه کتاب: خرید کتاب با خانواده؛ ماهی یک بار به جای سالی یک بار

منصوره مصطفی‌زاده نویسنده کتاب کودک گفت: به خانواده‌ها پیشنهاد می‌کنم هر ماه از کتابفروشی ها خرید کنند. چرا که خرید کتاب به صورت ماهانه، فضای کتابخوانی را در خانواده پویا نگه می‌دارد. 

به گزارش ستاد خبری سی‌‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، منصوره مصطفی‌زاده نویسنده کتاب کودک ضمن حضور در غرفه کتاب‌پارک در سالن کودک، در خصوص میزان استقبال بازدیده‌کننده‌ها بیان داشت: در حال حاضر در این باره نظری ندارم. از طرفی برگزاری نمایشگاه مجازی باعث شده خیلی‌ها از این طریق کتاب‌های مورد نظرشان را تأمین کنند. البته من با نمایشگاه مجازی موافق نبودم و نیستم چرا که فکر می‌کنم فروش کتابفروشی‌ها را خیلی کم می‌کند. 
وی افزود: بهتر است نمایشگاه به صورت نمایشگاهی برگزار شود یعنی صرفاً برای ارائه و معرفی کتاب‌ها باشد نه برای فروش، در کنار آن فعالان این حوزه می توانند با هم در تعامل باشند و در نشست‌هایی که بدین منظور برگزار می‌شود حضور داشته باشند. این ارتباطاتی که در این فضا بین فعالان حوزه کتاب صورت می‌گیرد خیلی ارزشمند است، اما معمولاً اینقدر جنبه فروش در نمایشگاه پررنگ است که معمولاً ناشران و نویسندگان کمتر برای این گونه تعامل‌ها فرصتی پیدا می‌کنند. جدا کردن بخش فروش از نمایشگاه خیلی می‌تواند در این زمینه موثر باشد. اگر بخش فروش با همان تخفیف‌های فصلی که وجود دارد به کتاب فروشی‌ها سپرده شود، نمایشگاه می تواند از جنبه فروش فاصله بگیرد و به محفلی تخصصی برای دوست داران کتاب تبدیل شود.
این نویسنده کودک اضافه کرد: در این دو سالی که تعطیلی‌های کرونا را داشتیم، فکر نمی‌کنم اتفاق بدی در حوزه کتاب به خصوص در بخش کودکان افتاده باشد، چرا که خیلی از والدین اوقات فراغت بیشتری برای کتاب خواندن داشتند، برای همین اقبال بچه‌ها نسبت به کتابخوانی بیشتر شده است به طوری که فکر می‌کنم نرخ کتاب‌خوانی در بچه‌ها نسبت به قبل بیشتر شده است. ضمن اینکه در طی این دو سال میزان تالیفی‌ها نسبت به ترجمه پیشی گرفته است که این خیلی جای خوشحالی دارد.
وی در خصوص محل برگزاری نمایشگاه گفت:  مصلی محل خوبی برای این کار نیست به خصوص سالنی که برای کودک در نظر گرفته شده است. سالن شبستان که برای ناشران عمومی در نظرگرفته شده خیلی فضای بهتری دارد، اما اینجا سقف کوتاهی دارد و تهویه هوا به سختی صورت می‌گیرد و فضا برای تردد بچه ها کوچک است.
وی با توصیه به خرید کتاب مرجع و دائره‌المعارف و اطلس بیان داشت: اگر می‌خواهند فضای کتابخوانی در خانواده پویا باشد، باید ماهی یک بار بچه را به کتاب فروشی ببرند و برایش چند کتاب بخرند. این خودش یک اثر تربیتی روی بچه دارد. این که ما بچه را به یک فستیوال در خصوص کتاب بیاوریم و بچه کتاب‌ها را ببیند و لذت ببرند، خیلی خوب است، اما این اتفاق باید ماهی یک بار بیفتد ،نه سالی یک بار! باید در ماه سه کتاب برای بچه‌ام بخرم، نه اینکه سالی یک بار بیایم و صدتا کتاب بخرم آن هم در حالی که بچه‌ها در این شرایط معمولاً اولش ذوق و شوق  دارند، ولی بعداً برایشان عادی می‌شود. بنابراین با توجه به تخفیف‌هایی که در نمایشگاه داده می‌شود، پیشنهاد می‌کنم اگر می‌خواهند در حوزه کودک کتاب بخرند به سراغ دائره‌المعارف‌ها، فرهنگ‌ها، اطلس‌ها و کتاب‌های مرجع بروند؛ چرا که معمولا این کتاب‌ها به راحتی در کتابفروشی پیدا نمی‌شود. چون کتاب‌های گران و سنگینی هستند. برای همین کتابفروش برایش صرفه ندارد که این را در مدت طولانی نگهداری کند. به همین خاطر پیدا کردن این کتاب‌ها در نمایشگاه هم آسان‌تر است و هم با تخفیفی که داده می‌شود به صرفه‌تر است.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد