داوود امیریان در حاشیه بازدید از نمایشگاه مطرح کرد: بخشی از مشکلات صنعت نشر به دلیل وقفه در نمایشگاه است

داوود امیریان در حاشیه بازدید از نمایشگاه مطرح کرد: بخشی از مشکلات صنعت نشر به دلیل وقفه در نمایشگاه است

داوود امیریان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: این روزها اولین اولویت خانواده‌ها مباحث اقتصادی است، به همین دلیل زمانی که محصولات فرهنگی گران شوند، تاثیر منفی زیادی روی اقبال مخاطب دارند. امیدوارم دولت برای قیمت کاغذ کارهای جدی‌تری انجام داد

به گزارش ستاد خبری سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب، داوود امیریان، درباره برگزاری نمایشگاه کتاب پس از دو سال وقفه بخاطر شیوع کرونا، گفت: فکر می‌کنم اولین سال برگزار نشدن نمایشگاه یک سکته و شوک برای فضای نشر به حساب آمد. بسیاری از ناشران به صورت ناخواسته با مشکلات مالی روبرو شدند و امکان پرداخت بسیاری از بدهی‌ها یا وصول طلب‌های برای ناشران از دست رفت. بعد از آن دولت تلاش کرد با فضای مجازی و بن‌های تخفیف بخشی از این صدمات را جبران کند، با این وجود من فکر می‌کنم بخشی از مشکلات فعلی فضای نشر از جمله کم شدن تیراژ کتاب به دلیل همین وقفه دوساله‌ای است که در نمایشگاه کتاب اتفاق افتاده بود. الحمدلله امسال نمایشگاه حضوری راه افتاده است و هرچند هنوز به شور و حال دوره‌های گذشته نرسیده، اما من به استقبال مردم از نمایشگاه خوش‌بینم.
این نویسنده با اشاره به اهمیت ارتباط حضوری مخاطب با کتاب گفت: مخاطب باید کتاب را ببیند تا بتواند بخرد. کتاب جنسی است که با دیدن و لمس کردن به دل مخاطب می‌نشیند و من فکر می‌کنم حتی تبلیغات هم به اندازه ارتباط نزدیک مخاطب با کتاب، در فروشش تاثیر نمی‌گذارد.
نویسنده «جام جهانی در جوادیه» درباره میزان استقبال از نمایشگاه گفت: تصورم این بود که استقبال بیشتر باشد، اما اوضاع کرونایی تازه به ثبات رسیده و من خوش‌بینم که استقبال هم در روزهای گذشته بیشتر شود.
امیریان درباره برگزاری نمایشگاه مجازی در دوره‌های گذشته نیز اظهار داشت: نمایشگاه مجازی به عنوان یک مسکن عمل می‌کرد. من امیدوار بودم که ادامه پیدا نکند و بهانه‌ای برای رفع مسئولیت برای برگزارکنندگان نمایشگاه تبدیل نشود. ما همانطور که به وجود کتابفروشی‌ها احتیاج داریم، به نمایشگاه نیز نیاز داریم. تا وقتی کتاب وجود نداشته باشد، زندگی شبیه پازلی است که نقص دارد. با این وجود همزمانی نمایشگاه مجازی و حضوری که این دوره اتفاق افتاده خوب است.
نویسنده کتاب گردان قاطرچی‌ها درباره تاثیر افزایش قیمت کتاب بر فروش و اقبال مخاطبان هم گفت: گرانی درباره همه چیز اتفاق افتاده است، اما از آنجا که کتاب کالای فرهنگی محسوب می‌شود، در اولویت اول خانواده‌ها قرار نمی‌گیرد. این روزها اولین اولویت خانواده‌ها مباحث اقتصادی است و به همین دلیل زمانی که محصولات فرهنگی گران شوند، تاثیر منفی زیادی روی اقبال مخاطب دارند. امیدوارم دولت برای قیمت کاغذ کارهای جدی‌تری انجام دهد. 
سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم آغاز شده و تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir  برگزار می‌شود.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد