کارفرمایان چگونه افراد جویای کار را پیدا می‌کنند؟

کارفرمایان چگونه افراد جویای کار را پیدا می‌کنند؟

کارفرمایان چگونه افراد جویای کار را پیدا می‌کنند؟

شاید برای شما نیز این سوال مطرح باشد که: «کارفرمایان چگونه افراد جویای کار را پیدا می‌کنند؟». درحقیقت همانطور که کارجویان برای یافتن فرصت‌های استخدامی موردنظر خود می‌توانند از شیوه‌های مختلفی استفاده کنند، کارفرمایان نیز ابزارهای مختلفی برای جذب نیروهای مورد نیاز خود در اختیار دارند. بنابراین در این مطلب با معرفی انواع روش‌هایی که شرکت های بزرگ و کوچک برای استخدام کارجویان ممکن است مورد استفاده قرار دهند، در خدمت شما خواهیم بود.

سایت‌های کاریابی
اگر فردی جویای کار هستید، احتمالا تاکنون حداقل یک‌بار به یکی از سایت‌های کاریابی مراجعه کرده‌اید؛ اما شما به عنوان یک فرد جویای کار، اولین نفری نیستید که از خدمات این سایت‌ها استفاده می‌کنید. بلکه این کارفرمایان هستند که زودتر از شما به این سایت‌ها مراجعه کرده و آگهی استخدامی خود را براساس قانون کار منتشر کرده‌اند.

در سال‌های اخیر استفاده از سایت‌های کاریابی، به عنوان روشی کارآمد و موثر برای یافتن افراد جویای کار مطرح بوده است. دسترسی آسان به فرصت‌های استخدامی و ثبت نام رایگان کارجویان در سایت‌های کاریابی، به کارفرمایان این فرصت را می‌دهد تا بتوانند از بین افراد بیشتری نیروی کار مورد نیاز خود را انتخاب کنند.

در این روش کارفرمایان با مراجعه به بخش کارفرماها، اقدام به انتشار آگهی‌های استخدامی در موقعیت‌های شغلی مورد نیاز خود می‌کنند. افراد جویای کار نیز با مشاهده آگهی‌های استخدامی منتشرشده در سایت‌های کاریابی، برای شغل مناسب و فرصت استخدامی مورد نظر خود، رزومه ارسال می‌کنند.

در این هنگام کارفرمایان می‌توانند رزومه‌های دریافت‌شده را مورد بررسی قرار داده و با کارجوی مورد نظر خود برای مصاحبه شغلی یا انجام سایر مراحل استخدامی تماس بگیرند. البته انتشار سریع آگهی‌های استخدامی به صورت آنلاین و دریافت تعداد زیاد رزومه های ارسالی از طرف کارجویان، تنها بخشی از مزایای سایت‌های استخدامی برای کارفرمایان است.

بسیاری از سایت‌های کاریابی با ارائه خدمات متنوع، می‌کوشند تا به کارفرمایان در جذب نیروی مورد نیاز کمک کنند. به عنوان مثال برخی از سایت‌های کاریابی با ارائه مشاوره رایگان، به پرسش‌ها و ابهامات کارفرمایان در زمینه امور استخدامی نیز پاسخ می‌دهند. برخی دیگر از امکاناتی که ممکن است سایت‌های کاریابی در اختیار کارفرماها قرار دهند عبارتند از:
اختصاص پروفایل اختصاصی برای کارفرمایان
دسترسی آسان به بانک رزومه‌ها در سایت کاریابی
امکان نمایش مجدد آگهی‌های شغلی
انتشار آگهی‌های استخدامی در مراکز علمی
پشتیبانی و ارائه راهنمایی‌های لازم
ثبت لوگوی شرکت‌های بزرگ و کوچک در صفحه اول سایت
ارائه گزارش‌های حقوق و دستمزد
انتشار مطالب آموزشی مجزا برای کارفرمایان در سایت

البته خدمات سایت‌های استخدامی در کشور به همینجا ختم نمی‌شود. برخی از سایت‌های کاریابی با ارائه ابزارهایی برای ارزیابی کارجویان، می‌کوشند تا فرآیند انتخاب و گزینش کارجویان را برای کارفرمایان سریع‌تر و راحت‌تر کنند.
آزمون‌های استخدامی، تست‌های شخصیت شناسی و سنجش هوش، برخی از ابزارهای کاربردی و بسیار مهمی هستند که سایت‌های کاریابی برای سنجش توانایی‌ها و مهارت های کارجویان، در اختیار کارفرمایان قرار می‌دهند. حتی برخی از سایت‌های فعال در حوزه کاریابی و استخدام پا را فراتر گذاشته و در طراحی آزمون‌های استخدامی نیز به کارفرمایان کمک می‌کنند.
چنانچه یک کارفرما هستید و تمایل دارید از امکانات یک سایت کاریابی معتبر برای استخدام نیروهای کاری مورد نیاز خود استفاده کنید، می‌توانید با مراجعه به این صفحه: https://jobvision.ir/employer برای جذب نیروهای کاری شرکت اقدام کنید.

انتشار آگهی در روزنامه‌ها
یکی از قدیمی‌ترین و رایج‌ترین شیوه‌هایی که همواره شرکت‌های بزرگ و کوچک برای جذب نیروهای مورد نیاز خود از آن استفاده می‌کنند، درج آگهی‌های استخدامی در صفحات نیازمندی‌های شغلی روزنامه‌ها است. البته تمام روزنامه‌ها اقدام به انتشار منظم آگهی‌های استخدامی نمی‌کنند و ممکن است تنها در برخی از صفحات روزنامه، تعدادی آگهی استخدامی نیز مشاهده شود.
اما برخی از روزنامه‌های کثیرالانتشار و روزنامه‌های محلی با انتشار آگهی‌های استخدامی، به کارفرمایان برای جذب نیروی کار مورد نیاز آن‌ها کمک می‌کنند. معمولا این روزنامه‌ها صفحات مشخصی را به چاپ و انتشار آگهی‌های استخدامی شرکت‌های بزرگ و کوچک اختصاص می‌دهند.

اما این روش معایبی دارد که استفاده از آن را برای کارفرمایان تا اندازه‌ای دشوار می‌کند. به عنوان مثال در این روش افراد جویای کار با مشاهده آگهی‌ استخدامی، معمولا با تلفن شرکت تماس می‌گیرند. صرف‌نظر از حجم تماس‌های دریافتی که امکان رسیدگی فوری و تنظیم جلسه مصاحبه شغلی را برای کارفرمایان دشوار می‌کند، ممکن است برخی از کارجویان مستعد نیز نتوانند در زمان مناسب با کارفرما ارتباط برقرار کنند.

همچنین در صورت دریافت رزومه از طریق شبکه‌های اجتماعی مانند واتساپ یا ایمیل، دسترسی آسان به تمام رزومه‌ها و طبقه‌بندی آن‌ها برای کارفرمایان کاری دشوار خواهد بود. این درحالی است که در این روش، کارفرمایان باید برای خود بانک رزومه ها را ایجاد کرده و ابزارهای سنجش کارجویان را نیز به صورت جداگانه تهیه کنند.

موسسات کاریابی
یکی دیگر از روش‌هایی که از گذشته برای جذب نیروی کار مورد توجه شرکت‌‌های بزرگ و کوچک بوده است، استفاده از خدمات موسسات کاریابی است. فهرست موسسات مجاز کاریابی داخلی، همواره از طرف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام می‌شود.
کارفرمایان با مراجعه به موسسات کاریابی می‌توانند نیازمندی‌های شغلی خود را در اختیار این موسسات گذاشته و بخشی از فرآیند استخدام و جذب نیروی کار را به این موسسات واگذار نمایند. در این روش کارفرمایان دسترسی آسان و مستقیمی به بانک رزومه‌های کارجویان ندارند و باید برای این منظور، به موسسات کاریابی مراجعه کنند.

انتشار آگهی در سایت شرکت
اما شرکت های بزرگ معمولا برای استخدام و جذب نیروی کار مورد نیاز خود، اقدام به انتشار آگهی استخدامی در سایت رسمی خود می‌کنند. بسیاری از شرکت‌های بزرگ با اختصاص بخشی در سایت خود با عنوان «فرصت‌های شغلی» یا «دعوت به همکاری»، جدیدترین نیازمندی‌های شغلی خود را در اختیار افراد جویای کار قرار می‌دهند.

در این بخش از سایت و در صورت وجود فرصت‌های استخدامی، فرصت‌های شغلی مورد نیاز شرکت نمایش داده می‌شود. همچنین با ارائه فرم استخدامی به صورت آنلاین، از افراد جویای کار و علاقه‌مند به کار در شرکت دعوت می‌شود تا مشخصات و اطلاعات درخواستی را از طریق فرم مربوطه برای کارفرمایان ارسال نمایند.

مراحل استخدامی در شرکت‌های بزرگ
شرکت‌های بزرگ و معتبر برای استخدام و جذب نیروی کار مورد نیاز خود، معمولا مراحل استخدامی مختلفی را درنظر‌ می‌گیرند. هرچند شرکت‌های دیگر ممکن است مراحل مشابهی را برای استخدام افراد جویای کار موردتوجه قرار دهند. مراحل استخدامی در شرکت‌های بزرگ عبارتند از:

بررسی رزومه‌های ارسالی کارجویان
انجام مصاحبه شغلی به شکل تلفنی
برگزاری آزمون استخدامی
انجام مصاحبه حضوری
انجام دوره آموزشی
بستن قرارداد استخدامی کوتاه مدت
بستن قرارداد استخدامی بلند مدت
ذکر این نکته ضروری است که مراحل استخدامی برای جذب نیروی مورد نیاز، در تمامی شرکت‌‌های بزرگ یکسان نیست و ممکن است شرکت‌ها تنها از برخی از مراحل مورد اشاره در بالا، برای جذب افراد جویای کار استفاده کنند.

جمع‌بندی
کارفرمایان برای انتشار آگهی‌های استخدامی و جذب نیروهای مورد نیاز خود، از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند. در این مقاله با طرح این سوال که: «کارفرمایان چگونه افراد جویای کار را پیدا می‌کنند؟»، به شیوه‌های مختلفی که برای انتشار آگهی‌های شغلی وجود دارد، اشاره کردیم. همچنین استفاده از ابزارهای مختلف مانند آزمون‌های شخصیت‌ شناسی، مصاحبه شغلی و آزمون‌های استخدامی نیز، بخشی از مراحلی را تشکیل می‌دهند که در جذب نیروی کارآمد و مناسب، به شرکت‌‌های بزرگ و کوچک کمک می‌کنند.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد