گفت‌وگو با مدیر اجرایی آی‌قصه

گفت‌وگو با مدیر اجرایی آی‌قصه

وقتی قصه‌ها مسئولیت ایجاد می‌کنند

مدیر اجرایی آی‌قصه که به ورود حوزه ادبیات به عرصه دیجیتال خوش‌بین است، می‌گوید: انگار یک مسئولیت برای ما ایجاد شده که باید هفته‌ای چند قصه منتشر کنیم.

امین نوبهار در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص وضعیت ورود حوزه ادبیات و کتاب به حوزه دیجیتال و کیفیت محصولات و خدمات عرضه‌شده در این زمینه در سال‌های اخیر اظهار کرد: وقتی در وسعت جهانی به این موضوع نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که حرکت به سمت پلتفرم‌ها و محصولات آنلاین و دسترسی آنلاین به کتاب در سطح جهانی خیلی خوب اتفاق افتاده است. البته در ایران هم کتابخانه‌های آنلاین و پلتفرم‌هایی به این شکل هر چند با تاخیر وارد شدند اما خیلی کمک کردند.

او که معتقد است پلتفرم‌های حوزه ادبیات و کتاب به کتابخوان‌تر کردن مردم کمک کردند، ادامه داد: اما اساسا این فاصله به چشم می‌آید؛ فاصله‌ای که بین سطح جهان با ایران دیده می‌شود. در کشورهای دیگر، به راحتی می‌توانید هر کتابی را که می‌خواهید خریداری کنید که یکی از فرمت‌های آن، فرمت دیجیتال است تا سریع به دست مخاطب برسد. اما دسترسی در ایران کمی سخت است. بخش زیادی از این هم مربوط به مسائل فنی و دیجیتالی است.

نوبهار درباره ورود حوزه ادبیات به پلتفرم‌های دیجیتالی، با توجه به این‌که به‌نظر می‌رسد اغلب محصولات این حوزه فروشگاه‌های کتاب هستند، بیان کرد: من به این قضیه خیلی خوش‌بین‌ هستم و فکر می‌کنم اتفاق خوبی افتاده است که حالا حتی دانشنامه‌ها هم آنلاین شده‌اند و لغت‌نامه‌های آنلاین داریم. این‌ها مجموعه‌هایی هستند که ادبیات و خصوصا ادبیات کلاسیک را که نیاز بود خیلی تورق کنید تا به نقطه‌ای برسید، دسترس‌پذیر می‌کنند. یا کاری که ما الان در آی‌قصه انجام می‌دهیم، این است که کتاب‌های قصه کودک را به‌سرعت به‌صورت آنلاین در دسترس قرار بدهیم و جدا از این‌که کتاب وجود دارد یا نه، خودمان هم قصه تولید کنیم و کودک را به‌طور مداوم درگیر قصه‌های جدید با نیازهای روز کنیم. اما مسئله همان فاصله است که باید مدام کم و کمتر شود. بخشی از آن هم مربوط به مسائل فنی، مسئله اینترنت و سرمایه‌گذاری در این حوزه است که هنوز سرمایه‌گذاری خاصی نشده است. اگر به گنجور، واژه‌یاب، آی‌قصه و... نگاه کنیم، می‌بینیم که افرادی وارد شده و سرمایه‌گذاری کرده‌اند و این سرمایه‌گذاری نسبت به کل جامعه استارتاپی خیلی کم است.

مدیر اجرایی آی‌قصه همچنین درباره تجربه در این زمینه و نیز بازخوردهایی که تا کنون دریافت کرده، گفت: گزارش پایان سال ما چند روز دیگر منتشر می‌شود. اما آن‌چه ما در آی‌قصه متوجه شدیم این است که نیاز به این حوزه از سمت مردم خیلی زیاد است. برای همین اگر کتاب داستان یا شعر استانداردی برای کودکان به این شکل تولید شود، حتما خریدار دارد. شما به‌عنوان تامین‌کننده همیشه جا می‌مانید و مدام باید نیاز مردم را بیشتر تامین کنید. از این بابت، فضای خالی زیادی وجود دارد به طوری که هر کس وارد شود می‌تواند محتوای خوب خود را عرضه کند.

امین نوبهار در عین حال اظهار کرد: تجربه ما این است که اگر یک روز قصه‌ای را که قرار است منتشر کنیم، به تاخیر بندازیم - فارغ از این‌که چه قصه‌ای است - مورد این سوال واقع می‌شویم که چرا امشب قصه نداشتیم؟ انگار یک مسئولیت برای ما ایجاد شده که باید هفته‌ای چند قصه منتشر کنیم. از این بابت نیاز از سمت خانواده‌ها خیلی حس می‌شود.

او در پایان گفت: در حال حاضر، آی‌قصه ۱۵۰هزار نصب بر روی سیستم‌عامل اندروید دارد که البته پلتفرم وب هم در دسترس است، اماهنوز نسخه آی‌اواس نداریم. تاکنون بیش از ۵۰۰ قصه منتشر کرده‌ایم که در دسترس است. البته آی‌قصه به عنوان پلتفرم قصه‌های بقیه ناشران و کتاب‌های صوتی آن‌ها را هم دارد ولی این را جزء آمار خودمان حساب نمی‌کنیم.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد