به امید روزی که از آثار هنری فقط میخی بر دیوار بماند!

به امید روزی که از آثار هنری فقط میخی بر دیوار بماند!

در نشست خبری چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ابراز امیدواری شد روزی برسد که به واسطه خرید آثار هنرمندان حاضر در جشنواره، تنها میخ‌هایی از آثار فروخته‌شده بر دیوارهای نمایشگاه باقی بماند.

به گزارش ایسنا، در این نشست که امروز ـ سه‌شنبه ـ ۱۲ بهمن ماه با حضور مسوولان چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر و جمعی از خبرنگاران در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد، سوالاتی از قبیل علت تکراری بودن چهره‌های حاضر در جشنواره، برنامه‌ها برای حمایت از هنرمندان شرکت‌کننده و همکاری با گالری‌های خصوصی، خرید آثار هنرمندان و ... مطرح شد که مسوولان برگزاری تلاش کردند، پاسخ‌هایی را در جهت تنویر افکار عمومی و اقناع خبرنگاران مطرح کنند.

ـ آیا برنامه‌ای برای خرید آثار هنرمندان شرکت‌کننده در جشنواره دارید؟

یکی از سوالاتی که در این نشست جمعی با سیدعباس میرهاشمی مطرح شد، برنامه جشنواره هنرهای تجسمی فجر برای حمایت از هنرمندان بود. در همین راستا خبرنگار ایسنا از میرهاشمی پرسید: «آیا برنامه‌ای برای خرید آثار هنرمندان به منظور حمایت از آنان دارید؟»

دبیر کل چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر پاسخ داد: «یکی از بحث‌های جدی‌ که مورد صحبت قرار گرفت، همین بود که ما به سمتی برویم که بیشتر از هنرمندان حمایت کنیم. این صحبت‌ها جدی‌ هستند اما در دو یا سه ماه نمی‌توان به نتیجه رسید برای اینکه زیرساخت نیاز است.»

او در همین رابطه اظهار کرد: «ما تلاش می‌کنیم که این اتفاق رخ دهد و قطعا خوشحال می‌شویم روزی برسد که شما وارد نمایشگاه شوید و فقط تعدادی میخ ببینید و اثرها همه فروخته شده باشند. ما به راه حل فکر کردیم، امیدوارم انقدر رشد کنیم و آثار هنری را بر روی دیوارهای خانه‌مان بپذیریم و از طرفی قیمت‌گذاری شود و برای آن هزینه شود تا در نهایت اقتصاد هنر در جامعه جوان به گردش درآید.»

او سپس به خلاء بهره‌برداری از آثار هنری به عنوان یکی از مشکلات جشنواره هنرهای تجسمی فجر، اشاره کرد و گفت: «ما واحدی تحت عنوان بهره‌برداری در جشنواره هنرهای تجسمی فجر نداریم. به دنبال راه‌اندازی آن هستیم. خیلی از آثاری که وارد جشنواره می‌شوند، قابلیت تکثیر و فروش دارند. خیلی از این آثار قابل فروش هستند و برخی از آنان حتی قابلیت این را دارند که در معماری شهری ما حضور داشته باشند.»

دبیر کل چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در ادامه تلاش کوتاه مدت را برای رسیدن به فروش آثار هنری ناکافی دانست و بر تلاش مستمر و بلندمدت به عنوان راه‌حل رسیدن به این هدف اشاره و اظهار کرد: «اگر بتوانیم جشنواره‌هایمان را از پروژه‌، به پروسه تبدیل کنیم، موفق هستیم؛ یعنی اگر بتوانیم دائما با هنرمندان در ارتباط باشیم و جریان ایجاد کنیم، آن موقع است که می‌توانیم بگویم جشنواره تجسمی فجر دارد به کارکرد خودش نزدیک می‌شود.»

همکاری با گالری‌ها در انتظار است؟

یکی از مواردی که بعضا در دوره‌های قبلی جشنواره هنرهای تجسمی فجر دیده شده، همکاری جشنواره با گالری‌های مختلف برای نمایش دادن آثار هنرمندان است. سید عباس میرهاشمی در پاسخ به این سوال ایسنا که آیا در این دوره از جشنواره نیز شاهد چنین همکاری‌ای خواهیم بود یا خیر، اظهار کرد: «ما از تعدادی از گالری‌داران دعوت کردیم و صحبت‌هایی شد که ببینیم چگونه می‌توانیم همکاری داشته باشیم و به کار یکدیگر دامنه بدهیم.»

او ادامه داد: «به جمع‌بندی مشخصی نرسیدیم ولی یکی از بحث‌هایی که در نظر داریم این است که دامنه جشنواره را به گالری‌ها امتداد دهیم اما این اتفاق کی، کجا و چه زمانی بی‌افتد، نیاز به بحث دارد.»

چهره‌های حاضر در جشنواره تکراری هستند؟

یکی از مسائلی که اهالی رسانه آن را در نشست به بحث گذاشتند، علت تکراری بودن چهره‌های حاضر در جشنواره بود. دبیرکل جشنواره هنرهای تجسمی فجر در همین رابطه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: «اتفاقا رویکردی که ما در استان‌ها ایجاد کردیم بر این اساس بوده که از چهره‌های جدید نیز استفاده شود.»

امیر راد نیز در ادامه به تعدادی از چهره‌های جدید این دوره از جشنواره اشاره کرد و گفت: «برخی حوزه‌ها مانند هنرهای جدید نو هستند و ما اصلا تعداد زیادی فعال در این حوزه نداریم که بخواهیم از آنان دعوت کنیم. نکته بعدی این است که تعدادی از افراد نیز از آنان دعوت می‌شود اما تشریف نمی‌آورند. برای مثال در یکی از ادوار ما با ۲۵ داور تماس گرفتیم اما هیچ‌کدام نیامدند.»

او ادامه داد: «اینطور نیست که شما فکر کنید ما یک دایره محدودی داریم. دایره محدود ما در واقع شامل این است که افراد توانایی و دانش داشته باشند و البته درخواست دعوت ما را نیز بپذیرند.»

ماجرای اثر روح‌الامین در جشنواره چه بود؟

یکی از خبرنگاران حاضر در نشست در ادامه مسئله‌ای را مبنی بر عدم ارسال اثری از جانب حسن روح‌الامین مطرح کرد که گویا نام او در میان اسامی هنرمندانی که آثاری را به جشنواره ارسال کرده‌اند، به چشم می‌خورد.

میرهاشمی درهمین راستا اظهار کرد: «در بخش ایثار و فداکاری هم بخش دعوت از آثار و هم بخش شرکت کردنِ هنرمندان در جشنواره را داریم. اثر آقای روح الامین از گنجینه دفاع مقدس به ما رسید. این اثر خریداری شده از سوی این مجموعه است. شاید این مجموعه به آقای روح الامین اطلاع نداده که می‌خواهد اثر را در جشنواره تجسمی فجر نمایش دهد.»

امید داشته باشیم یا نه؟!

یکی دیگر از خبرنگاران حاضر در این نشست با یکسان دانستن وضعیت ادوار مختلف جشنواره، سوالی را درباره اینکه آیا می‌توانیم وضعیت بهتری را برای این رویداد تصور کنیم یا خیر، مطرح کرد.
میرهاشمی در همین رابطه گفت: «زمانی که ما انجمن عکاسان دفاع مقدس را تاسیس کردیم کسی فکر نمی‌کرد به چنین موفقیتی دست یابیم، امروز شاهد هستیم که گنجینه‌ای از عکس‌هایی از دوران دفاع مقدس در آنجا، به بهترین شکل در قالب گنجینه‌ای بزرگ موجود است.»

او ادامه داد: «من هیچ وقت ناامید نبودم، همیشه معتقدم که باید وظیفه‌ام را در هر کجا که هستم به درستی انجام دهم. متولیان فرهنگی ما هم باید دخیل شوند و از آنها مطالبه شود. در گذشته در جشنواره تجسمی فجر بوده‌ام، آن زمان در مراسم اختتامیه هر دوره حکم دبیر جشنواره برای سال آینده را صادر می‌کردیم. من به دنبال تغییر ساختار این جشنواره هستم، من تلاشم را می‌کنم و پیشنهادهایم را ارائه می‌کنم؛ تصمیم نهایی با متولیان عرصه فرهنگ و هنر است.»

جشنواره چهاردهم هنرهای تجسمی فجر همزمان در تهران و ۳۰ استان کشور روز جمعه ۱۵ بهمن‌ماه ساعت ۱۷ در موسسه فرهنگی هنری صبا آغاز به کار می‌کند.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد