سایتی که باید نمایشگاه مجازی کتاب باشد نه جلد کتاب!

سایتی که باید نمایشگاه مجازی کتاب باشد نه جلد کتاب!

یک دیتاساینتیست که معتقد است طراحی برخی قسمت‌های سایت نمایشگاه مجازی کتاب خیلی باعجله و فقط برای رفع تکلیف انجام شده است با انتقاداتی از پلتفرم این رویداد می‌گوید: این سایت قرار است نمایشگاه مجازی کتاب باشد نه نمایشگاه مجازی جلد کتاب!

وحید باقی، دیتاساینتیست در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص راهکارهایی برای بهبود وضعیت سایت دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، با توجه به اختلالات و تجربیات مربوط به نخستین دوره این رویداد، ضمن انجام بررسی‌هایی اظهار کرد: زمانی که نمایشگاه کتاب به صورت حضوری برگزار می‌شد، مخاطبان از طریق گشتن در محوطه نمایشگاه یا پرس‌وجو از افراد مختلف و حتی بدون استفاده از نقشه راهنما می‌توانستند غرفه ناشر و کتاب‌های مورد نظر خود را پیدا کنند اما حالا که این رویداد به صورت مجازی برگزار می‌شود، نقشه راهنما اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

او سپس گفت: بنابراین مهم‌ترین قسمت وب‌سایت یک نمایشگاه کتاب، بخش جست‌وجوی آن است که قرار گرفتن آن در صفحه اول وب‌سایت هم بر همین موضوع تاکید می‌کند.

‏باقی در عین حال با بیان این‌که طراحی ظاهری وب‌سایت کاملا ساده و بدون هرگونه پیچیدگی‌ست، ادامه داد: از این جهت نکته مثبتی برای آن محسوب می‌شود. اما سادگی بدون توجه به نکات زیبایی‌شناختی، ارزش کار را کم می‌کند. کاملا مشخص است که طراحی سایر قسمت‌های سایت خیلی باعجله و فقط برای رفع تکلیف انجام شده است که به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

این تحلیل‌گر داده همچنین بیان کرد: ‏در بخش فهرست ناشران، فقط نام انتشارات و شماره تماس آن‌ها قرار گرفته است؛ اما شاید بهتر بود که لوگو ناشر نیز در این بخش قرار بگیرد، تا اگر شخصی یک انتشارات را از روی لوگو آن می‌شناسد، به‌سادگی بتواند آن را پیدا کند. 

‏وحید باقی همچنین درخصوص نحوه حضور ناشران در این رویداد مجازی اظهار کرد: در سایت صفحه‌ای اختصاصی برای ناشران وجود ندارد؛ صرفا با جست‌وجوی نام ناشر، کتاب‌های آن ناشر نمایش داده می‌شود. چه بسا، بهتر بود در صفحه هر ناشر دسته‌بندی‌هایی نظیر کتاب‌های پرفروش، تازه‌ترین کتاب‌های ناشر و... در بخش جداگانه‌ای قرار می‌گرفت تا تجربه کاربری مطلوب‌تری را ارائه می‌کرد.

او افزود: ‏در صفحه مربوط به هر کتاب، خلاصه‌ای از کتاب و فایل PDF چند صفحه ابتدایی آن قرار داده شده که در نگاه اول نکته مثبتی است. اما زمانی که تعدادی از این فایل‌های PDF را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که بسیاری از آن‌ها صرفا یک اسکن بی‌کیفیت دوسه صفحه اول کتاب هستند و حتی شامل فهرست هم نمی‌شوند! در این فایل باید حتما فهرست مطالب و چند صفحه از ابتدا و انتهای کتاب نیز قرار داده شود تا تصمیم‌گیری برای خرید را ساده‌تر کند. این سایت قرار است نمایشگاه مجازی کتاب باشد نه نمایشگاه مجازی جلد کتاب!

باقی در پایان با ارائه پیشنهادی برای بهبود وضعیت سایت دومین نمایشگاه مجازی کتاب گفت: ‏علاوه بر این‌ها، در صفحه هر کتاب فقط شماره‌تلفن هر ناشر قرار داده شده است و اگر شخصی بخواهد سایر کتاب‌های این انتشارات را مشاهده کند، باید به صورت دستی نام آن را جست‌وجو کند. در حالی‌که بهتر بود در صفحه هر کتاب لینکی به سایر کتاب‌های ناشر نیز قرار داده می‌شد.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد