جایگاه کنونی جایزه ادبی جلال آل احمد به علت توجه عمومی به آن است

جایگاه کنونی جایزه ادبی جلال آل احمد به علت توجه عمومی به آن است

علی رمضانی اظهار کرد: آنچه باعث شده جایزه ادبی جلال آل احمد در جایگاه کنونی خود قرار بگیرد و چشم‌ها را منتظر خود نگه دارد، بخشی مربوط به شخصیت جلال آل احمد، حریت، آزادگی، قلم و بیان او بوده و بخشی هم به علت توجه عمومی است که این جایزه را دنبال می‌کنند تا

به گزارش روابط‌عمومی معاونت امور فرهنگی به نقل از خانه کتاب و ادبیات ایران، نشست خبری «چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد» سه‌شنبه(بیست‌وهشتم دی ماه 1400) با حضور علی رمضانی (مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران)، مریم بصیری (دبیر علمی جایزه)، غلامرضا طریقی (دبیر اجرایی جایزه) و جمعی از اصحاب رسانه در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

 

 

12 بهمن؛ اختتامیه چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد

در ابتدای این نشست، غلامرضا طریقی با اشاره به روند داوری آثار در چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد اظهارکرد: علاوه بر بخش‌های اصلی جایزه، بخش جنبی برای انتخاب بهترین ویراستار کتاب در هریک از بخش‌ها در نظر گرفته شده است که در مراسم اختتامیه، معرفی خواهند شد. بخش ویژه دیگری هم با عنوان «نگاه دیگر» داریم که در آن کتاب‌هایی معرفی می‌شوند که نگاه خاص و متفاوت داشته‌اند.

 

وی افزود: در بخش داستان کوتاه چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال‌آل احمد مجموعه داستان کوتاه «هاملت در نم نم باران» مرحوم اصغر عبداللهی نیز از جمله نامزدهای نهایی بود، اما برای اینکه شان این نویسنده حفظ شود، داوران تصمیم گرفتند این کتاب را در میان نامزدهای نهایی معرفی نکنند و در روز اختتامیه تجلیلی ویژه از آن داشته باشند.

 

سرپرست دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی درباره افزایش دامنه جایزه جلال آل احمد، گفت: به این منظور، هفته آینده نشست آسیب‌شناسی نقد ادبی با حضور داوران جایزه جلال آل احمد، برگزار می‌شود و مراسم اختتامیه چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد نیز دوازدهم بهمن‌ماه 1400 در تالار وحدت، برگزار خواهد شد.

 

 

چهار نویسنده کتاب اولی؛ برگزیده چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد

در ادامه این نشست احسان رضایی (مجری) بیان کرد: در چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد یک هزار 579 اثر به دبیرخانه ارسال شده که بیشترین آثار در بخش داستان بلند و رمان با  909 اثر و کمترین تعداد اثر در بخش نقد ادبی با 49 عنوان بود. میانگین سنی نویسندگان شرکت‌کننده 57 سال است و در بین برگزیدگان چهار نویسنده کتاب اولی داریم. همچنین در این دوره از جایزه جلال آل‌احمد، دوره‌های آموزشی به صورت آنلاین در حوزه داستان‌نویسی و نقد ادبی برای 700 دانش‌پذیر برگزار شد.

 

 

نقد ادبی مغفول مانده است

در بخش دیگر نشست خبری «چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد» مریم بصیری اظهار کرد: بعد از انتخاب و تعیین داوران هر بخش از جایزه جلال آل احمد، جلسات داوری به صورت مداوم برگزار شد. در روند داوری‌ها تاکید داشتم کیفیت اثر و توانایی و مهارت نویسنده درنظرگرفته شود و به شهرت یا عدم شهرت نویسنده، توجه نشود.

 

دبیر علمی چهاردهمین جایزه جلال آل احمد، با بیان این که نقد ادبی در بین نویسندگان و ناشران مغفول مانده است، تصریح کرد: نویسندگان و منتقدان توجه کمتری به این بخش نشان می‌دهند. هر کس بخواهد در این حوزه ورود کند باید پیشینه ادبی داشته باشد و که تعدادشان اندک است. هر سال پژوهشگاه‌ها مسائلی‌ را مطرح می‌کنند که می‌توانند مورد نقد قرار گیرند اما به آن پرداخته نمی‌شود.

 

 

حوزه ادبیات مقوم نشر کشور است

علی رمضانی در ادامه این نشست از اهتمامی که نسبت به جایزه ادبی جلال آل احمد در کشور می‌شود قدردانی کرد و یادآورشد: این اهتمام، مایه امید برای برگزارکنندگان و برگزیدگان است. حوزه ادبیات مقوم نشر کشور است؛ براساس مجموعه رده‌های نشر کشور در بانک اطلاعات کتاب خانه کتاب و ادبیات ایران، حوزه ادبیات از حوزه‌های پرشمار منشورات کشور از سوی ناشران است؛ ناشران در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کنند و نویسندگان درباره آن می‌نویسند.

 

ادبیات؛ حوزه پرطرفدار نشر کشور

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران ادامه داد: اگر حوزه ادبیات حوزه کم‌رونقی باشد، ناشران و نویسندگان به سمت آن نمی‌روند؛ این استقبال نشان می‌دهد که مطالبه مردم، خوانندگان و اهالی کتاب در کشور به طور ویژه به سمت حوزه ادبیات است. پیمایش‌های مختلفی که در کشور انجام شده نیز این مطلب را اثبات می‌کند؛ ما در مجموعه پیمایش‌های کشور در دستگاه‌های متولی حوزه کتابخوانی و کتابخانه‌ای می‌بینیم که ادبیات حوزه پرطرفدار است؛ کتاب‌های حوزه ادبیات در کتابخانه‌های عمومی بسیار به امانت گرفته می‌شود و در مجموع فروش و تولید ناشران کشور، حوزه ادبیات حوزه پرطرفداری است. این استقبال برای خانه کتاب و ادبیات ایران و مجموعه‌هایی که در حوزه ادبیات تلاش و فعالیت می‌کنند مسئولیت سنگینی به همراه دارد.

 

رمضانی تصریح کرد: آنچه باعث شده جایزه ادبی جلال آل احمد در جایگاه کنونی خود قرار بگیرد و چشم‌ها را منتظر خود نگه دارد بخشی مربوط به شخصیت جلال آل احمد، حریت، آزادگی، قلم و بیان او بوده و بخشی هم به علت توجه عمومی است که این جایزه را دنبال می‌کنند تا آثار برگزیده را بخوانند. وظیفه ما در خانه کتاب و ادبیات ایران این است که دامنه این جایزه را گسترش دهیم؛ این کار با همکاری متولیان در حال انجام است. در همین زمینه در بیست‌نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از «۳۰ مدخل دانشنامه مجازی شعر و ادبیات داستانی ایرانیان» رونمایی شد.

 

او بیان کرد: گسترش دامنه جایزه ادبی جلال آل احمد به این معنا است که اگر اثری موفق به کسب جایزه در این جایزه شد آن را در فضای عمومی کشور رها نکنیم؛ بخش زیادی از این مسئولیت بر عهده رسانه‌ها بوده و باید آثار برگزیده را در منظر و دید مردم قرار دهند و با منتقدان، نویسندگان، اهالی قلم درباره آثار برگزیده گفت‌وگو کنند. امیدوارم این اتفاق درباره برگزیدگان چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد نیز رخ دهد.

 

علی رمضانی در پایان گفت: به عنوان برگزارکننده چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد از اعضای هیئت علمی و دبیر علمی این جایزه به علت تلاش و همتی که برای به ثمر رسیدن این جایزه انجام دادند تشکر می‌کنم. همچنین از دبیرعلمی به دلیل اهتمامی که در رعایت و پاسداشت اصول داوری و نگه‌داشت نظر داوران و نگه‌داشت فضای تعادل و تعامل در مسائل بین داوران داشتند، تشکر می‌کنم. موضوع داوری از بحث‌هایی است که می‌تواند اختلاف برانگیز و پُر رفت‌وآمد باشد؛ در نتیجه نقش دبیر علمی در این حوزه که بتواند با تعادل، استدلال و استناد بحث‌ها را پیش ببرد، جدی است. از دبیر اجرایی این جایزه نیز تشکر می‌کنم، ایشان کار فشرده و چند ماهه را با پرکاری و تلاش فراوان با حمایت اعضای هیئت علمی و داوران پیش بردند؛ این نوع کار کردن کار دل‌داده‌های ادبیات است. داوران نیز نقش ویژه‌ای در این جایزه داشتند و قدردان تلاش‌های آنها هستم و امیدوارم نتایج عملکرد آنها مورد اقبال و استقبال جامعه ادبی و کتابخوانان کشور قرار بگیرد.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد