قاسم زائری به ریاست پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منصوب شد

قاسم زائری به ریاست پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منصوب شد

با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیین تودیع رئیس سابق پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، برگزار و قاسم زائری به‌عنوان رئیس جدید این پژوهشگاه، معارفه شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین تودیع و معارفه روئسای قدیم و جدید پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، امروز، یکشنبه ۱۲ دیماه ۱۴۰۰ با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از معاونان و مشاوران او و برخی از روسای پژوهشگاه‌ها و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، در سالن اجتماعات این وزارتخانه برگزار شد.

در ابتدای این برنامه فیلمی کوتاه از مجموعه اقدامات انجام شده پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات طی مدت ریاست محمد سلگی پخش شد.

در این برنامه محمد سلگی رئیس پیشین پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، با مروری کوتاه بر اقدامات انجام شده طی مدت فعالیت خود اظهار داشت: در طول این مدت که از دیماه ۹۶ آغاز و تا دیماه ۱۴۰۰ ادامه داشت، تلاش کردیم، ما هم به سهم خود، کارهای پژوهشگاه را جلو ببریم و در کنار همکاران ادای وظیفه کنیم. زمانی که من به این سمت انتخاب شدم، با دو نارضایتی مواجه بودم؛ یکی عدم رضایت سازمان برنامه و بودجه که اعلام می‌کرد پژوهشگاه در چارچوب وظایف تعریف‌شده خود کار نمی‌کند و دیگری، عدم رضایت وزارتخانه بود که اقرار داشت که پژوهشگاه نیازهای وزارتخانه را پاسخ نمی‌دهد. به همین دلیل، برنامه‌ای تدارک دیده شد تا نیازهای وزارتخانه را جواب دهیم. در این راستا، شورای پژوهشی وزارتخانه را راه‌اندازی کردیم که با همکاری دفتر مطالعات راهبردی کارهای زیادی انجام دادیم. اقدام دیگر، همکاری با استان‌ها بود که این مورد هم به نوعی تا پیش از آن، مغفول مانده بود.

تنظیم گزارش‌های سیاستی، تولید داده در خلال پیمایش‌ها، انجام مطالعات کیفی، راه‌اندازی حوزه پردازش داده، ایجاد مرکز رصد فرهنگی در بخش تحلیل داده‌ها، راه‌اندازی پایگاه داده‌های فرهنگی، ایجاد دبیرخانه مراکز فرهنگ‌پژوهی و افزایش تعداد اعضای هیأت علمی، ازجمله اقدامات دیگری بود که او به آن‌ها اشاره کرد.

محمد سلگی در پایان برای قاسم زائری، رئیس جدید پژوهشگاه، آرزوی توفیق و ابراز امیدواری کرد که بتواند قدم‌های محکم‌تر و قوی‌تری برای بهبود وضعیت پژوهشگاه بردارد.

در ادامه قاسم زائری، رئیس جدید پژوهشگاه، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره حضرت امام راحل و نیز، یاد و خاطره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، در آستانه شهادت او، از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل حسن اعتماد به او در سپردن مسئولیت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، قدردانی و تصریح کرد: امید است با اتکا بر خداوند و حمایت و پشتیبانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بتوانیم آنچه که دکتر سلگی و مدیران پیشین او انجام دادند را، ارتقا دهیم و یک گام به جلو حرکت کنیم.
حمایت و پشت‌گرمی‌ای که آقای دکتر اسماعیلی نسبت به پژوهشگاه و همینطور نسبت به ریاست محترم پیشین آن ابراز داشتند، این یک امتیاز و برتری برای پژوهشگاه ا‌ست و امیدواریم ما هم آن را در طی مدت فعالیت خود برای رشد فعالیت‌های پژوهشگاه، لمس کنیم.

زائری در ادامه به تشریح برنامه‌های مدنظر خود طی دوره جدید ریاست پژوهشگاه پرداخت و خاطرنشان کرد: اهتمام اصلی ما، تبدیل پژوهشگاه به یک مرکز پژوهشی مسأله‌محور خواهد بود. البته پژوهش‌های بنیادین مهم هستند و ما هم در حوزه فرهنگی به آن‌ها نیاز داریم. اما مأموریت اصلی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، توجه به نیازهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ست.

مسأله بعدی این است که پژوهشگاه در رتبه‌بندی مراکز پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، یک موسسه پژوهشی‌ست. ما امیدواریم که با پشتیبانی وزیر محترم و همت همکاران پژوهشگاه، بتوانیم توسعه‌ای در پژوهشگاه هم به لحاظ نیروی انسانی و هم به لحاظ فضای محیطی و فیزیکی پژوهشگاه که در این زمینه بسیار نیازمند کمک آقای وزیر و معاونانشان هستیم، داشته باشیم. امیدواریم در این دوره جدید بتوانیم پژوهشگاه را به یک پژوهشگاه واقعی و البته حقوقی مطابق آن‌چه که در رتبه‌بندی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آمده، برسانیم.

در پژوهشگاه دفتر طرح‌های ملی، هم در فضای فرهنگی و هم در ساختار مدیریت فرهنگی کشور، شناسه اصلی پژوهشگاه است. ما این دفتر را انشاءالله تقویت خواهیم کرد. حداقل امکانات فعلی آن حفظ خواهد شد و البته تلاش خواهیم کرد با پیگیری شیوه‌های جدید تأمین و تهیه داده‌ها به‌ویژه داده‌های محاسباتی، ضمن حفظ رویکرد کلاسیک پیمایش، ارتقایی در آن ایجاد کنیم تا بتوانیم از این طریق، آورده‌های مهم‌تری برای کشور فراهم کنیم.

نکته بعدی، شوراهای پژوهشی استان‌ها است که جناب آقای دکتر سلگی و همکارانشان، احیایی در آن انجام دادند که به دلیل مواجه شدن با بیماری کرونا نتواستند از توان آن‌ در برگزاری پیمایش‌ها استفاده کنند. تلاش ما این است که بتوانیم ارتباطمان را با این شوراهای پژوهشی، تجدید و تقویت کنیم، به خصوص که آن‌ها برخلاف مرکزنشین‌ها و تهران‌نشین‌ها، مستقیماً با مسائل فرهنگی منطقه‌ای خود مواجه هستند و از این جهت می‌توانند در درک و دریافت مناسب‌تر وضعیت فرهنگی کشور به ما کمک کنند.

بنده به اعتبار حضور در دانشگاه تهران و موسسه مطالعات تحقیقات اجتماعی، انشاءلله اهتمام خواهم داشت که موسسات پژوهشی دانشگاهی را در ارتباط با پژوهشگاه فعال کنم. البته پژوهشگاه یک توان داخلی بسیار مناسب دارد منتها گمان می‌کنم ناگزیر است از اینکه بخشی از فعالیت‌های خود را در ارتباط با مراکز علمی پیگیری کند.
در پایان این برنامه لوح تقدیر محمد سلگی و حکم انتصاب قاسم زائری از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیم ایشان شد.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد