برگراری سه دوره همایش کتاب برتر سال خوی

برگراری سه دوره همایش کتاب برتر سال خوی

انتخاب کتاب برتر سال خوی بر اساس معیارهای تخصصی حوزه تالیف

دبیر همایش کتاب برتر سال خوی با اشاره به این مطلب اظهار داشت: معیارهای در نظر گرفته شده برای دومین دوره کتاب برتر سال خوی بر اساس معیارهای بسیار تخصصی و بر مبنای ساختار علمی بوده است.

اسماعیل لطفی افزود: ده شاخصه اساسی برای انتخاب هر اثر معرفی شده، در فرم های ارزیابی مد نظر قرارگرفته که مهم‌ترین آن‌ انتخاب موضوع کتاب است؛ این‌که موضوع کتاب تا چه حد در حوزه تالیفی خود مورد نیاز مخاطبان بوده و یا کتاب برای نخستین‌بار به موضوعی جدید پرداخته و با دیدی همه‌جانبه و متفاوت به شرح آن دست یازیده است.
وی در ادامه سخنانش گفت: سندیت کتاب و بهره‌گیری از معتبرترین منابع برای بررسی موضوع، شاخص بعدی انتخاب است و همچنین توانایی نویسنده در استنباط مطلب از ملاک های دیگر داوری این همایش بوده است.

مدیر عامل سازمان مردم نهاد بنیاد قلم فارابی تاکید کرد: تحلیل موضوع، چگونگی چینش مطالب و نحوه تفهیم موضوع به مخاطب نیز در همین دسته قرار  داشته و مسایل فنی، ظاهر کتاب و موارد دیگری نیز وجود دارد که پس از این شاخص‌ها مورد بررسی داوران قرار می‌گیرد. 

وی درباره برگزاری جایزه کتاب برتر سال خوی گفت: طبیعتا حرکت بسیار مفیدی برای ارتقای سطح کتب تالیفی و سوق نگاه مولفین به تالیف آثار کیفی مناسب تر بوده و از تلاش های مولفین خوئی برای  پرداخت به موضوعات جدید با قدرت تحلیلی و تالیفی بیشتر  بصورت سالانه تجلیل می‌شود. 

دبیر دومین دوره همایش کتاب برتر خوی  افزود: کتاب سال این هدف را در سرلوحه اهداف خود قرار داده و استقبال مولفین خوئی ساکن شهرهای مختلف از این موضوع بیانگر لزوم برگزاری چنین همایش و انتخاب آثار قابل تجلیل است.

وی همچنین درباره کتاب‌های رسیده برای دبیرخانه همایش گفت: تلاش مجموعه دست اندرکاران این همایش سالانه بر مبنای ارتقای علوم انسانی بوده و کتاب‌ها درسی، کمک درسی و آثار اینچنینی در این همایش پذیرفته نمی شوندو ارزیابی و داوری شامل‌ آ‌ن‌ها نمی‌شود. 

دبیر دومین کتاب سال خوی گفت: در مجموع پس از اعلام فراخوان و دعوت از مولفین خوئی برای ارسال آثار منتشر شده در سال جاری به همایش، تعداد۶۲ دریافت شد که پیش بینی ما با توجه به تعداد مولفین خوئی بیشتر از این تعداد بود و برخی از نویسندگان خوئی یا کتاب تازه منتشر شده نداشتند برای امسال و یا ارسال نکردند که امیدواریم در سالهای بعد شاهد حضور همه نویسندگان و اهالی قلم خوی در کتاب سال باشیم.  

این نویسنده جوان خوئی خاطر نشان ساخت: از بین تعداد کتابهای رسیده به دبیرخانه همایش ۲۰ اثر در حوزه های مختلف، داستان، شعر، روانشناسی، جامعه شناسی، پژوهش های ادبی، ترجمه، حوزه ادبیات فولکلور و بخش ویژه کودک، برای مرحله ارزیابی و داوری نهایی انتخاب شدند.

وی ادامه داد: ضوابط و ملاک‌های انتخاب هیات داوران به بررسی و جمع‌آوری مطالب کتاب، سبک‌بیان، فهرست‌بندی و حتی صفحه‌آرایی هر اثر بستگی دارد، از میانگین امتیازهایی که شش داور به هر کتاب می‌دهند، امتیاز۸۰ تا ۹۰ به عنوان اثر شایسته تقدیر و امتیاز ۹۰ تا ۱۰۰ به عنوان اثر برگزیده انتخاب می‌شود.

داوری این دوره از کتاب برتر سال خوی  بر عهده ۶ نفر از اساتید برجسته حوزه های مختلف دانشگاهی، تالیف و ترجمه، داستان و شعر، جامعه شناسی بوده و برای اولین بار در این هیئت داوری یک نفر از منتقدین برجسته کتاب و یک نفر از روزنامه نگاران به نام خوی بعنوان نماینده اهالی حوزه مطبوعات و افکار عمومی حضور دارند


ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد