آینده موسیقی تئاتر ایران روشن است

آینده موسیقی تئاتر ایران روشن است

رئیس و بازرس انجمن صنفی موسیقی تئاتر ایران با مدیرعامل خانه تئاتر دیدار و با بررسی مسائل صنفی، پیرامون چشم‌اندازهای آتی هنرهای نمایشی گفتگو کردند.

به گزارش روابط عمومی خانه تئاتر به نقل از روابط‌عمومی انجمن سراسری موسیقی تئاتر ایران، سعید ذهنی رئیس هیات مدیره، علی المعی بازرس و محمد وفایی مدیر روابط عمومی انجمن مذکور با دکتر شهرام گیل‌آبادی مدیر عامل خانه تئاتر ملاقات نموده و طی نشستی به نمایندگی از هیات مدیره این انجمن به بررسی و گفتگو پیرامون وضعیت فعلی هنرهای نمایشی کشور و مسائل مرتبط با موسیقی تئاتر پرداختند.
در این نشست که بعنوان اولین دیدار از طرف هیات مدیره انجمن صنفی موسیقی تئاتر ایران با مدیرعامل خانه تئاتر بعد از مجمع عمومی موسس، انتخابات هیات مدیره و تشکیل این انجمن صنفی برگزار شد، پرسش‌ها و مسائلی طرح و بررسی گردید و دکتر گیل آبادی مدیرعامل خانه تئاتر به آنها پاسخ داده و به بیان نکات راهبردی در خصوص امور صنفی پرداخت.

ابتدا سعید ذهنی رئیس انجمن صنفی موسیقی تئاتر ایران با بیان پرسشی آینده روابط فی ما بین انجمن‌ها و خانه تئاتر را جویا شده و نحوه و چگونگی و نوع ارتباط بین انجمن‌ها را با این موسسه فرهنگی هنری بعنوان یکی از مراجعی که قریب به دو دهه پایگاه حمایتی خانواده تئاتر بوده مطرح نمود.
سپس، دکتر شهرام گیل‌آبادی، مدیرعامل خانه تئاتر ضمن تبریک به شاغلین حوزه موسیقی تئاتر بابت شکل گیری این انجمن صنفی وهیات مدیره آن، با ابراز خرسندی از اینکه تاسیس انجمن‌های صنفی و به نتیجه رساندن این مهم، امر بسیار دشوار و نفس‌گیری بود که سرانجام بعد از مدتها با تلاش و پیگیری‌های مستمر به بار نشست، ابراز داشت با تشکیل این انجمن صنفی آینده موسیقی تئاتر ایران روشن است.

در ادامه، دکترشهرام گیل‌آبادی، روند پیشبرد امور صنفی و مراحل پیش‌ِ رو را بسیار مثبت ارزیابی کرد و در پاسخ به سوال و ابهامات احتمالی، مطرح نمود:
این ممکن است پرسش خیلی‌ از اعضای خانه و خانواده تئاتر و انجمن‌های متبوعه آنها باشد و باید در این رابطه بگویم که "حمایت‌ها و پوشش‌های خانه تئاتر فعلا به قوت خود باقیست"!
اما ما باید با حرکت رو به جلو ادامه مسیر استقرار و هر چه توانمندتر شدن صنف‌مان را طی کنیم. برای بهبود اوضاع بهتر است ما به نظام‌های تئاتر در دنیا توجه کنیم، شیوه‌های تئاتر کار کردن و حتی روال تئاتر دیدن را چندین باره بازنگری کنیم. راههای اصلی و بیراهه ها و آسیب ها و نواقص را بررسی کنیم و نقاط قوت و ضعف‌مان را به درستی بسنجیم تا بتوانیم اوضاع را بهبود ببخشیم. باید توانمان را بهینه کنیم و همه چیز را سازماندهی شده مقیاس بگیریم و برآوردهای صحیح ارائه بدهیم.
برای این کار ابتدا لازم است کار در قاموس صنف را به درستی تعریف کنیم و برآورده‌سازی انتظارات در چهارچوب تعاریف صنفی باشد. به همین دلیل قبل از هر چیز باید اول تعریف دقیق صنوف و کارکردهای صنفی را به شاغلین آن و هنرمندان تابع صنف خود ارائه بدهیم. بعد می‌توانیم سیاستگزاری ها را برای شغل‌مان تبیین کنیم. بعد باید به ساماندهی محیط شغلی بپردازیم.

در ادامه، علی المعی بازرس انجمن صنفی موسیقی تئاتر ایران با طرح این پرسش بیان کرد، در حال حاضر که تازه مدت خیلی کوتاهی از تقریر انجمن ما به شکل صنفی می‌گذرد و در حال ساماندهی پرونده‌های اعضا و دسته بندی گروه‌ها و مشاغل زیرمجموعه صنف‌مان هستیم، به نظر شما برای اینکه زودتر به نتایج مطلوب برسیم دقیقا چگونه بهتر است تعاریف شغلی‌مان را با زوایای کامل آن ارائه کنیم؟

شهرام گیل‌آبادی در جواب گفت: ابتدا باید در وزارت کار تعریف شغلی ارائه بدهیم و حدود و ثغورش را مشخص کنیم. سوال اینجاست که آیا ما تعاریف درست شغلی خودمان را در جریان تولید یک اثر نمایشی و در گروه تئاتری می‌دانیم؟! به نظر نه! آنچه مسلم است اینست که فعلا محیط کسب و کارمان مخدوش است برای همین می‌گویم باید به تعاریف درست برسیم تا بتوانیم از حقوق صنفی مان دفاع کنیم و شغلمان را ارتقا ببخشیم. باید مشخص کنیم برای چه چیزی و چگونه می‌توانیم از امنیت شغلی‌مان حراست کنیم. دانستن و اشراف به کمبودهای قانونی و حقوقی نیاز ما هستند. برای همین بهتر است هر چه سریعتر شکل متحدی برای قراردادهای شغلی‌مان ترتیب دهیم و توسط حقوقدانها آنرا تنظیم بکنیم و در اختیار اعضا و همکارانمان قرار بدهیم.

سعید ذهنی پرسش بعدی را خطاب به مدیرعامل خانه تئاتر به این شکل مطرح نمود که به نظرتان ضمانت اجرایی قرار دادهای حقوقی چیست؟
دکتر گیل آبادی در پاسخ گفت: باید در تدوین برنامه هایمان به وجوه شغلی و کاری اتکا شود و بازار کار و محیط کسب و کار را درست کنیم و از تعاریف هنری عبور نماییم. اولین نقطه قوت ما که ایجاد ضمانت اجرایی می‌نماید "همگرایی" است. باید بین اعضا و شاغلین همگرایی ایجاد بشود و تمام تلاشمان باید برای برقرار شدن همین همگرایی باشد. باید سیاستگزاری از مجری‌گری جداسازی بشود و بین تولی‌گری و تصدی‌گری خط‌کشی صورت بگیرد تا یک نظام و سازمان قدرتمند و کارسازی برقرار گردد. باید برای رسیدن به تمام اینها و ایجاد همگرایی باید خدمات صنفی را برقرار کنیم و لازم است که از حواشی گذر کرده و متمرکز به مسائل صنفی رسیدگی کنیم. این را بدانیم که آشفتگی در مطالبات باعث ایجاد حواشی می‌شود و سرعت‌مان را کند می‌کند و نیروی‌مان را هدر می‌دهد. اما وقتی یکصدایی ای باشد که در آن افتراق ایجاد نشود همگرایی حاصل می‌شود و این باید برای بالا بردن هژمونی صنفی بکار گرفته شود. به این ترتیب یک صنف قدرتمند می‌تواند حصول مطالبات صنفی و حقوقی خود را ضمانت کند.

علی المعی در پرسشی دیگر افزود: به نظرتان مراحل بعدی را به چه ترتیبی طی کنیم بهتر است؟

دکتر شهرام گیل‌آبادی در پاسخ عنوان کرد: همانطور که عنوان شد اولویت را بگذارید بر محیط کسب و کار و تعریف شغل و گرفتن کد شغلی که اهم موضوعات صنفی‌ است. وقتی توانستید شغل خود را تعریف و از حالت ستاره‌دار خارج کنید، قراردادهای بهتری به دست می‌آید و حتما تعریف و تعیین کف دستمزد را در برنامه هایتان بگنجانید.

در پایان سعید ذهنی رئیس انجمن صنفی موسیقی تئاتر ایران، با تاکید بر ظرفیت‌های بالنده‌ای که در این انجمن و اعضای آن هست طرحهایی را برای تولید و برنامه‌سازی‌های آتی با حمایت خانه تئاتر مطرح نموده و مقرر کرد که انجمن موسیقی تئاتر ایران به زودی این طرحها را تدوین و ارائه می‌دهد و شهرام گیل آبادی مدیر عامل خانه تئاتر از تعامل فی ما بین این انجمن صنفی و خانه تئاتر استقبال نموده و مساعدت و تخصیص امکانات و حمایت خانه تئاتر به برنامه‌های این انجمن را اعلام نمود.

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد