متن سخنرانی رئیس شورای اسلامی شهر خوی در هفتمین همایش بین المللی شمس و مولانا

متن سخنرانی رئیس شورای اسلامی شهر خوی در هفتمین همایش بین المللی شمس و مولانا

آن خطاط سه گونه خط نوشتى
یکى او خواندى ، لاغیر
یکى را هم او خواندى هم غیر
یکى نه او خواندى نه غیر او
آن خط سوم منم……..

هفتمین همایش بین المللی شمس و مولانا در حالی برگزار می شود که توجه همه ادیبان ، پژوهشگران ، اندیشمندان و عاشقان عرفان و ادب اسلامی به سوی شهر کهن و تاریخی خوی جلب شده است . امروز در واقع مردم شهر خوی اتفاقی بی نظیر در تاریخ آذربایجان ، ایران و کشورهای مختلف جهان با ریشه و فرهنگ مشترک است .
از شرق تا غرب و از اقوام مختلف که توانسته اند با اندیشه های شمس و مولانا الفت و انس بگیرند . امروز میهمان دارالقرار شمس هستند ، خوی شهری با هزاران سال پیشینه غنی یادگاری از دوران با شکوه جاده ابریشم و سلسله های مختلف قبل از میلاد ریشه بسیار کهن در شکل گیری تمدن این منطقه دارد و شخصیت های بزرگی چون شمس تبریزی ، پوریای ولی ،آیت الله العظمى خویی دکتر زریاب خویی ،دکتر محمد امین ریاحى واندیشمندان حوزه های مختلف که شمار آنها که به تنهایی تذکره بسیار بلند بالایی خواهد بود درشهر خوی پرورش یافته اند بیانگر اهمیت این شهر است . اگر مروری کنیم در کتاب های بزرگان سیاسی ،اجتماعی ،ادبی ، هنری و جهانگردان مختلف نام خوی باشکوه شهر و مردمان نجیبش یاد شده است .
و ما امروز میراث داران شهر باشکوه هستیم . نزدیک به دو دهه فعالیت های مختلف برای معرفی و گسترش آوازه شهر خوی آغاز شده و سال های اخیر به ویژه بزرگان بسیاری از جای جای جهان از هر طیف ،قلم ، اندیشه ، شیفته معرفت شناسی و عرفان اسلامی در این شهر و در آرامگاه شمس حضور یافته اندو چشمه مهر این شخصیت بزرگ تاریخی جهان سیراب ساختن عاشقان خود است . شمس یک حقیقت زیبای انسانی،عرفانی است و شهر خوی با زعما و تاریخ بلندش میزبان خوبی برای اوست و الحق که شمس و خوی در طول قرن های متمادی پیوند شکوهمندى باهم خورده اند و این شکوه بار سنگین مدیریت شهری را نیز در پی دارد . شورای اسلامی شهر و شهرداری خوی طی دو دهه گذشته کارهاى هدفمند و ماندگارى را برای تملیک و آزاد سازی پیرامون و محوطه آرامگاه و ساماندهی آن برداشته اند و برای معرفی این شهر خوی نیز مسیری طولانی پیموده اند .
امروز مهمترین ، جدی ترین و بااهمیت ترین مطالبه مردم و به تبع آن پارلمان شهری بعنوان نمایندگان شهر خوی ، شهرداری خوی ، فعالین اجتماعی و رسانه ای اندیشمندان و دلسوزان فرهنگ و ادب این سرزمین ساخت آرامگاهی با شکوه در شان شهر خوی و جایگاه والای شمس تبریزی است . همه اذعان داریم اگر خواستار تحول سیستم و ساختار گردشگری کشور ایران ، منطقه آذربایجان و خوی هستیم ،این اتفاق عمیق و متفاوت و احداث آرامگاه شمس در خوی خواهد بود . همان گونه که در قونیه ترکیه اتفاق افتاده است . نمایندگان مردم در پارلمان شهری و مدیریت شهری خوی مسیری تازه برای این رویداد ترسیم کرده اندو با تمام توان به دنبال احداث این آرامگاه بوده و تلاش می‌کنند تا با همت و توان و تمام ظرفیت های شهری این آرامگاه در کوتاهترین زمان ممکن با جلوه ای در شان شهر و شمس احداث گردد . از سوی دیگر همایش های بین المللی شمش و مولانا و جشنواره های سالانه فرهنگی خوی بیشتر معرفی شهر بوده و طبیعتا تلاش می‌کنیم از سال‌جاری بویژه سال های آتی نیز با وسعت بخشیدن به فعالیت های این حوزه آوازه ی شمس و شهر خوی توامان به شهر ها و کشورهای مختلف گسترش یابد . به خود می بالیم و این گام ها بلندتر ، جدی تر و تحول ساز خواهد بود و امید آنکه بزودی این همایش ها در آرامگاه پرشکوه شمس تبریزى برگزار گردد .

اى عاشقان اى عاشقان آمد گَهِ وصل و لِقا
از آسمان آمد ندا کاى (کِى)ماه رویان الصلا
اى سرخوشان اى سر خوشان آمد طرب ،دامن کشان
بگرفته ما زنجیر او بگرفته او دامان ما
بار دگر آغاز کن آن پرده ها را ساز کن
بر جمله خوبان ناز کن اى آفتاب خوش لقا

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد