بازاندیشی نوآوری به کمک فلسفه و اندیشه انتقادی

بازاندیشی نوآوری به کمک فلسفه و اندیشه انتقادی

با بهره‌گیری از فلسفه، می‌توان به نوآوری با دیدگاهی متفاوت، خارج از مقوله‌های معمول مهندسی و مدیریت فکر کرد.
(ایبنا)، ترجمه کامران برادران: آیا نوآوران از نقش خود آگاه هستند؟ آیا آ‌ن‌ها توسط ‌ تفکر فراسرمایه داری و فوق لیبرال در مورد نوآوری خُرد نشده‌اند؟ با بهره‌گیری از فلسفه، می‌توان به نوآوری با دیدگاهی متفاوت، خارج از مقوله‌های معمول مهندسی و مدیریت فکر کرد. با فلسفه است که می‌توان نوآوری را به‌عنوان امری مسئولیت‌پذیرتر، اخلاقی‌تر و انسان‌گرایانه‌تر مورد بررسی مجدد قرار داد، چراکه فلسفه می‌تواند شفابخش و همچنین پیشگیرانه، تسکین‌دهنده و همچنین درمانی باشد.

چندین محور پیشنهادی برای تفکر در این زمینه وجود دارد. هدف اول به چالش کشیدن ماهیت نوآوری و حتی تعریف آن با استفاده از فلسفه غیر‌استاندارد است. دومی از پدیدارشناسی هوسرل برای تجزیه و تحلیل کامل در مورد آنچه در هنگام نوآوری به دست می‌آوریم استفاده می‌کند: و سوم بر تمرین‌های فلسفی، معنوی و ضرورت آموزش مبتکران در مورد مراقبت از خود و تکنیک‌هایی برای در نظر گرفتن پیامدهای اعمالشان تأکید می‌کند.

تلاش برای تدوین فلسفه‌ای که نوآوری را نقد کند کار کوچکی نیست. نوآوری و ابتکار مقولاتی گسترده هستند‌ که اگرچه معانی مختلفی ندارند، اما در زبان رایج به طور متفاوتی درک می‌شوند. این ممکن است یکی از مشکلاتی باشد که در نوآوری با آن مواجه هستیم و چرا باید با آن مقابله کنیم. با نقد است که اکنون لازم به نظر می‌رسد که هم نوآوری و هم نوآور را تحلیل کنیم. نقد در معنای یونانی کلمه، kritikē به معنای هنر تشخیص است. این تشخیص در مورد مردم و همچنین در مورد چیزها و مفاهیم صدق می‌کند، به همین دلیل است که این شکل از انتقاد برای تلاش ما بسیار مناسب است، جایی که مفهوم، نظریه و انضباط همه در معرض آزمایش قرار می‌گیرند.

تجدید‌نظر در نوآوری  مسئله‌ای بسیار مهم است ‌و اگر بخواهیم یک زندگی اصیل را حفظ کنیم، به جای انتخاب، به یک الزام تبدیل می‌شود. همچنین باید این سوال را از خود بپرسیم: برای آینده بشریت چه می‌خواهیم؟ اگر پاسخ، حفظ بشریت یا پیشرفت آن است، باید در نوآوری تجدید نظر کرد. در غیر این صورت، نه کاری برای انجام دادن وجود دارد و چیزی برای در نظر گرفتن‌، چراکه نوآوری‌ها در حال حاضر در مسیر درست به سمت نابودی بشریت و محیط زیست هستند. اگر باید به نوآوری بازاندیشی کنیم، به این دلیل است که نوآوری در یک نظریه سرمایه‌داری و هرمنوتیکی مهر و موم شده است، که باید از آن استخراج شود. برای دهه‌ها، نوآوری تحت تأثیر یک فرهنگ، نمادها، یک محیط و یک اکوسیستم قرار گرفته است که آن را به گونه‌ای از وجود و رفتار غرق می‌کند که آن را به وسیله‌ای که صرفاً برای تولید اقتصادی تعیین شده است، کاهش می‌دهد.

تفکر در مورد نوآوری با روش‌های خاص خود و روش ساختارشکنی استاندارد کافی نخواهد بود. ‌‌به عبارت دیگر، غل و زنجیر نوآوری به گونه‌ای است که ممکن است ما را به این فکر بیاندازد که این امر به شکلی مستقل و بی‌طرفانه قابل تصور (یا دوباره تفکر) است، اما اینطور نیست.

فرضیه‌ای که ما در حال تدوین آن هستیم این است که فلسفه با توجه به ویژگی‌ها، ابزارها، تکنیک‌ها و تجربه‌اش احتمالاً می‌تواند مفید باشد. همانطور که گفته شد، «فلسفه» مفرد برای مقاصد ما بسیار کلی است، به خصوص که «فلسفه» واقعاً از «فلسفه‌های» متفاوتی تشکیل شده است، به همان شکلی که «نوآوری» با دقت بیشتری به عنوان «نوآوری» شناخته می‌شود. در زمینه به نوآوری، چندین شکل از تفکر خاص به نظر می‌رسد که به ویژه برای نواندیشی (باز)تفکر مرتبط هستند، اشکالی که بر اساس مبانی یا رویکردشان نیستند و در زمان‌های مختلف ظهور کرده‌اند. رشته‌ها، فنون و افکار غیر استاندارد فلسفه، پدیدارشناسی و تمرین‌های معنوی ساختار تلاش ما را دیکته می‌کنند. به نظر می‌رسد که آنها به ویژه برای دستیابی به هدف ما از «بازاندیشی» مناسب هستند. علاوه بر این، امیدواریم این گزاره‌ها به ما اجازه دهند که نوآوری را برای آینده ای بهتر «تجزیه کنیم»، «فکر کنیم» و «بسازیم».

اساس تز توسعه یافته در اینجا این است که فلسفه باید این نقش را ایفا کند. فلسفه بی‌طرفانه، در جستجوی خرد، در جستجوی درک و مراقبت از جهان، به نظر آخرین راه‌حل برای جهانی بهتر است. این رشته در طول زمان دوام آورده است و برای درک پیچیدگی و اساسی ضروری است تا ما را وادار کند درباره کاری که انجام می‌دهیم فکر کنیم. روش‌ها، تئوری‌ها و شاخه‌های آن برای حل مسئله در دنیایی که هیچ‌کس گوش نمی‌دهد یا به آنها گوش نمی‌دهد مفید خواهد بود.
 
این مقاله خلاصه‌ای است از منبع زیر: 
https://knowledge.essec.edu/en/innovation/rethinking-innovation-innovator-through-philosophy.html
 
 
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد