جایزه کانادا ریدز برای نخستین بار به یک رمان گرافیکی رسید

جایزه کانادا ریدز برای نخستین بار به یک رمان گرافیکی رسید

کیت بیتون برای خاطرات گرافیکی خود برنده رقابت کانادا ریدز 2023 شد.

 (ایبنا) به نقل از کوئیل اند کوائر، «اردک‌ها: دو سال در شن‌های نفتی» که اندرو باچر، منتقد کوئیل اند کوائر آن را «سیاسی، شخصی، تاریخی، صمیمی، سخاوتمندانه، ناراحت‌کننده، سورئال و خلع‌ سلاح کننده» می‌داند، نخستین رمان گرافیکی است که برنده کانادا ریدز می‌شود.

کتاب «اردک‌ها: دو سال در شن‌های نفتی» در سال 2022 به عنوان یکی از کمیک‌های برتر کانادایی از سوی سی‌بی‌سی بوکز انتخاب شد، همچنین یکی از دو کتاب کانادایی در فهرست کتاب‌‌های مورد علاقه باراک اوباما در سال 2022 بود.

این کتاب که جولای گذشته از سوی انتشارات کوارترلی اند دراون منتشر شد، به مسابقه تلویزیونی جئوپاردی راه یافت و با کتاب‌های دیگر از جمله «ایستگاه یازده» رقابت کرد و در رای‌گیری نهایی، برنده جایزه کانادا ریدز شد.

بیتون گفت که امیدوار است خوانندگان این واقعیت را درک کنند که مسائل مطرح‌شده در کتاب او، که دوران کار او در شن‌های نفتی آلبرتا در سال 2008 را پوشش می‌دهد، همچنان اتفاق می‌افتد.

او گفت: «امیدوارم خواندن کتابم، که مربوط به زمانی است که من جوان بودم و در صنعتی کار می‌کردم که زیاد در مورد آن نمی‌دانستم، به شما دیدگاهی درباره چگونگی حضور در آنجا بدهد و متوجه شوید که این چیزها مسائلی همیشگی هستند و اغلب به دور از چشم اتفاق می‌افتند. اگر پنج میلیون لیتر زباله سمی به سیستم آبی تورنتو نشت می‌کرد، واکنش بسیار متفاوتی نسبت به این نوع بی‌تفاوتی دائمی داشتیم، بی‌تفاوتی‌ای که وقتی اتفاقاتی در زمین‌های بومی اطراف مناطق استخراج می‌افتد، شاهدش هستیم.»

جایزه کانادا ریدز رقابتی است که توسط شبکه رادیویی سی‌بی‌سی کانادا برگزار می‌شود. این برنامه کار خود را با معرفی برندگان به صورت سالانه در دو نسخه انگلیسی زبان و فرانسوی زبان آغاز کرد. پخش برنامه بخش فرانسوی زبان در سال 2015 متوقف شد ولی بخش انگلیسی این جوایز، هر ساله برگزار می‌شود.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد