«هنر» چگونه انسان را درمان می‌کند؟

«هنر» چگونه انسان را درمان می‌کند؟

هنر و آثار هنری می‌توانند بر کاهش افسردگی اضطراب و نیز توسعه تفکر خلاق در انسان تاثیرگذار باشند.

به گزارش ایسنا به نقل از الجزیره، معمولا تصور می‌شود که مهمترین فایده‌ی آثار هنری سرگرمی است. هدف اصلی یک نقاشی زیبا و یک فیلم چه کلاسیک و چه اکشن، سرگرمی مخاطب در نظر گرفته می‌شود اما نمی‌توان سرگرمی را مهمترین و یا تنها فایده‌ی تولید آثار هنری دانست بلکه فایده‌ و هدفی بزرگتر که پشت خلق اثر هنری وجود دارد، برجای گذاشتن تاثیر مثبت بر شخصیت مخاطب است.

در یک مجله آمریکایی، تحقیقی درباره‌ی ‌تاثیر هنر بر مغز منتشر شده که نشان می‌دهد برخلاف تصور، افسردگی و احسسات منفی را دیدن یک فیلم کمدی کاهش نمی‌دهد بلکه، دیدن یک درام که در پایان آن حق و عدالت پیروز می‌شود، می‌تواند تاثیر مثبتی بر افسردگی داشته باشد.

در مورد شعر، کتاب و تابلوهای نقاشی هم همین‌طور است. هرچند که یک اثر هنری خنده‌دار و کمدی می‌تواند تاثیر مثبتی بر بیننده و خواننده بگذارد اما، این تاثیر کوتاه مدت خواهد بود. در حالی که تاثیر آثار فلسفی و آثاری که معانی عمیقی در خود دارند، طولانی مدت خواهد بود.

هنر و توسعه تفکر خلاق

استعداد تفکر خلاق به خودی خود محدود به سن و سال نیست بلکه الگویی از تفکر است که در زندگی روزمره فرد جریان دارد. این نوع از تفکر باید از کودکی در وجود انسان ریشه دوانده باشد. هنر نیز می‌تواند تفکر خلاق را توسعه دهد. به گفته یک منتقد هنری، غوطه‌ور شدن در درک و تحلیل یک اثر هنری، نه تنها به فرد کمک می‌کند تا توانایی‌های ذهن خود را برای درک محتوا تقویت کند بلکه از نظر روحی نیز تا حد زیادی بر او تاثیر می‌گذارد.

تاثیر هنر بر کاهش استرس و افسردگی

به گفته یک روانشناس، فعالیت هنری بر کاهش افسردگی و استرس نیز تاثیر می‌گذارد. نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که ۴۵ دقیقه فعالیت هنری و خلاقانه می‌تواند سبب کاهش استرس و احساس یأس و سرخوردگی در انسان شود. حتی اگر استعداد هنری نداشته باشید و اثری که خلق می‌کنید خیلی خوب به نظر نیاید، این تاثیر قابل مشاهده است.

چگونه با هنر درمان شویم؟

کتاب‌های سیاه و سفیدی برای رنگ آمیزی کودکان تولید می‌شود که برای بزرگسالان نیز می‌توانید مفید باشد. رنگ آمیزی و نقاشی کمک می‌کنند که انسان آنچه در سینه دارد را بیرون بریزد، حتی اگر طرح‌ها و رنگ‌هایی بی‌معنا و مفهوم باشد.

سعی کنید یک دفترچه و یک خودکار کنار تخت خود نگه دارید و به محض بیدار شدن از خواب هر چیزی را که به ذهنتان می‌رسد بکشید. این کار کمک می‌کند که خودتان را بیشتر درک کنید زیرا از این طریق احساساتی را بیان می‌کنید که از طریق کلمات نمی‌توان بیان کرد.

فراموش نکنید که چهره اشخاصی که دوست می‌دارید و مکان‌هایی که در آن‌ها احساس آرامش دارید را ترسیم کنید. پس از مدتی خواهید دید که راهنمای جامعی دارید که طبیعت شما را توضیح می‌دهد و چیزهایی که از آن‌ها بیزارید و چیزهایی که دوستشان دارید را مشخص می‌کند. در نهایت نیز ممکن است به این نتیجه برسید که چه کاری را باید در زندگی انجام دهید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد