تجلیل از 346 برگزیده جشنواره کتابخوانی رضوی در استان آذربایجان غربی

تجلیل از 346 برگزیده جشنواره کتابخوانی رضوی در استان آذربایجان غربی

آئین اختتامیه یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی در آذربایجان غربی با تقدیر از 346 برگزیده استانی برگزار شد.
آئین اختتامیه یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان آذربایجان‌غربی  با حضور  رضا ابراهیمی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی؛ طاهر بخشایشی، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری؛ علیرضا نوروزی؛ مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان؛ خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین اکبر نوروزنژاد، مدیر دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در آذربایجان‌غربی؛ زهرا آبسوران، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ گلشن نوروزی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر ارومیه و سایر مقامات استانی، سازمان‌های مشارکت کننده  و برگزیدگان استانی جشنواره در بخش‌های مختلف، چهارشنبه (31 فروردین‌ماه)، به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

ابراهیمی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی ضمن گرامی‌داشت، یاد و خاطره بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و ارواح پاک شهدا  و لیالی قدر گفت:  امام رضا‌(ع) ولی‌نعمت ملت ایران است و زیر سایه پرچم آن حضرت در ایران زندگی می‌کنیم.
 
وی ضمن ابراز خرسندی از حضور و مشارکت پرشور مردم استان به‌ویژه نوجوانان و جوانان در یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی افزود: کتابخوانی از مباحث مهم فرهنگی است. از شاخص‌های توسعه فرهنگی کشور‌ها، میزان مطالعه  آن کشور و جامعه است. عادت به مطالعه باید از سنین کودکی نهادینه شود و خانواده درتحقق این هدف،  نقش مهمی دارد.
 
ابراهیمی ادامه داد: جشنواره کتابخوانی رضوی، نقش مهمی در اشاعه و ترویج سبک زندگی ائمه ‌(ع) دارد و جامعه کنونی، بیش از هر زمان دیگر نیازمند اشاعه فرهنگ رضوی و اسلامی است. تمامی سازمان‌ها با تعامل و برنامه‌ریزی منسجم و هماهنگ باید در این راستا تلاش کنند و با تحقق این مهم و گسترش فرهنگ کتابخوانی، بسیاری از مشکلات جامعه در حوزه اجتماعی، اقتصادی حل خواهد شد.
 
خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی در این مراسم ضمن گرامیداشت ایام پُرفیض و برکت ماه مبارک رمضان و لیالی قدر و تسلیت ایام شهادت مولای متقیان حضرت امیرالمؤمنین (ع) گفت: به فرموده مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، سال نوی مؤمنین از شب قدر آغاز می‌شود.
 
معصومی افزود:  بی‌شک تحقق سبک زندگی اسلامی یکی از ضرورت‌های اساسی برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی است و این امر مستلزم توجه جدی اندیشمندان، مسئولین و تک‌تک آحاد ملت مسلمان به موضوع سبک زندگی و راه‌های وقوع آن در فرد و اجتماع است؛ حقیقتاً  وجود مقدس امام رضا‌(ع) و حرم مطهر رضوی در ایران اسلامی، ملجأ و پناهگاه امنی برای این سرزمین و مردم نجیب آن است و سر منشأ برکات و فیوضات بسیاری بوده و خواهد بود.
 
وی ادامه داد: پاسداشت فرهنگ منور رضوی جز با اشاعه سبک زندگی به‌عنوان الگویی جامع و حامل فضایل و ارزش‌ها در زندگی تحقق نخواهد پذیرفت.
 
دبیر اجرایی یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان آذربایجان‌غربی گفت: هر ساله جشنواره کتابخوانی رضوی با هدف اشاعه و ترویج فرهنگ ائمه و معصومین‌(ع) به‌ویژه فرهنگ منور رضوی، گسترش فرهنگ کتابخوانی و مطالعه کتاب‌های مرتبط با سیره پاک  ائمه معصومین‌(ع) به‌ویژه حضرت امام رضا‌(ع)، شناسایی و معرفی کتاب‌های فاخر مرتبط با فرهنگ و سیره اهل بیت‌(ع) از طریق انتشار گسترده این آثار و اشاعه و ترویج فرهنگ مهدویت و انتظار در کشور طنین‌انداز می‌شود.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی افزود: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در مقام نهادی فرهنگی با هویت اسلامی- ایرانی و اثرگذار بر جامعه، آگاهی‌بخشی و آشنا کردن ذهن و زبان مخاطبش با تعالیم دینی اهل بیت‌(ع) را همواره فریضه خود می‌داند؛ اینک که آسمان ایران اسلامی به نور الهی خورشید بی‌غروب رضوی منور است، به فضل الهی و با استعانت از برکت وجود حضرت علی‌بن‌موسی الرضا‌(ع) یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان آذربایجان‌غربی به کمال نهایی رسید تا با همت و عزم بیش از پیش برای جشنواره آتی مهیا شویم.
 
وی ادامه داد: تلاش شد یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی به‌عنوان برنامه فرهنگی مؤثر، زاينده و اميد‌آفرينی باشد  كه از يک سو جامعه كتابخوان و كتاب دوست را بر سر شوق بیاورد و از سوی ديگر نويسندگان و اهالی نشر را به توليد محتوای شايسته‌تر ترغيب کند.
 
معصومی گفت: یازدهمین جشنواره از ابتدای تیرماه 1400 آغاز شد و تا پایان آذرماه سال 1400 تداوم داشت و در جریان این جشنواره 6 عنوان کتاب در رده‌های سنی مختلف به عموم مردم معرفی شد و یکی از ویژگی‌های دوره یازدهم افزایش قالب‌های مشارکت مردم در جشنواره بود و علاوه بر قالب‌های چهارگزینه‌ای، نقاشی، پویش کتابخوان و داستانک بخش‌هایی چون شعرسرایی و قصه‌گویی از منابع جشنواره، بخش ویژه ناشران و بخش مروجان رضوی، پویش برای امام زمانم و معرفی منابع آزاد مرتبط با جشنواره بود و این جشنواره به طور کامل در بستر فضای مجازی برگزار شد، اما، امکان مشارکت مکتوب برای زندانیان فراهم شد.

معصومی با بیان این‌که 27 هزار نفر در آذربایجان‌غربی در یازدهمین دوره  جشنواره  کتابخوانی رضوی مشارکت داشتند، گفت: از این تعداد 23 هزار و 758 نفر در بخش فردی و  بیش از 1600 نفر در بخش خانوادگی بود؛ از این تعداد 2105 در رده سنی کودک و 6287 نفر  در رده سنی نوجوان بودند؛  از این تعداد 346  نفر به‌عنوان برگزیده استانی انتخاب شدند، که سه نفر از استان آذربایجان‌غربی به‌عنوان برگزیده ملی یازدهمین دوره منتخب شده‌اند که در آئین ملی اختتامیه جشنواره یازدهم از این عزیزان تجلیل به عمل خواهد آمد.

وی ادامه داد: دبیرخانه در این دوره از جشنواره اقدامات جدیدی در راستای مشارکت فعالانه مردم انجام داد؛ تعیین دوره آموزشی برای کارکنان دولت با همکاری و موافقت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی،  فعالیت در مناطق محروم در سراسر استان به‌ویژه در ارومیه با همکاری دفاتر تسهیلگری دفتر فرهنگی و اجتماعی استانداری و نیز استفاده از ظرفیت خادمیاران محترم رضوی در ترویج جشنواره با همکاری دفتر نمایندگی آستان قدس در استان  ازجمله این اقدامات بود.

وی در پایان سخنان خود از  همکاری صمیمانه سازمان‌های مشارکت‌کننده، کارکنان کتابخانه‌های عمومی استان  و شرکت‌کنندگان در جشنواره  تشکر و قدردانی کرد و گفت: امید است در سال‌های آتی شاهد شکوفایی هر چه بیشتر استان در فرهنگ مطالعه و کتابخوانی باشیم.

حضور خادمیاران آستان قدس رضوی به همراه پرچم متبرک امام رضا (ع) و تلاوت صلوات خاصه، اجرای گروه تواشیح «طوبی»، شعرخوانی اعضای محفل ادبی هاتف، اجرای گروه سرود «یاران خراسانی» و ... بخش‌های دیگری از این آئین بود.

در این آئین سه سفر مشهد مقدس از سوی نمایندگی آستان قدس رضوی در استان به قید قرعه به حاضرین  اعطا شد؛ علاوه‌براین از برگزیدگان جشنواره با اهدای لوح و هدیه یادبود قدردانی شد. بر این اساس در شهرستان  ارومیه  91 نفر، اشنویه 6 نفر ، باروق 7 نفر، بوکان 10 نفر، پلدشت 2 نفر، پیرانشهر 14نفر، تکاب 20 نفر، چالدران 12 نفر، چایپاره 15 نفر، چهاربرج 2 نفر، خوی 36 نفر، سلماس 24 نفر، شاهین دژ 24 نفر، شوط 5 نفر، ماکو 15 نفر، مهاباد 12 نفر، میاندوآب 32 نفر و نقده 19 نفر به‌عنوان برترین‌های این رویداد تقدیر شدند.
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد