بنیان مهستان هنر آغاز به کار کرد

بنیان مهستان هنر آغاز به کار کرد

بنیان مهستان هنر با شعار «هنر ایرانی، شهروند جهانی» در حوزه هنرهای تجسمی اعلام حضور کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی بنیان مهستان هنر، نشست رسانه‌ای هیأت موسس بنیان مهستان هنر با حضور جواد بختیاری، محمدعلی سبزه کار، بنفشه مصری و جمعی از اساتید خوشنویسی، پیش از ظهر امروز ـ یکشنبه ـ ۱۵ اسفند ماه در ساختمان مرکزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، بختیاری به عنوان رئیس هیات موسس در سخنانی با یاد اساتید خوشنویسی و نگارگری گفت: شروع فعالیت بنیان مهستان هنر ایران را اعلام می‌کنم.

او با معرفی اعضای هیأت مؤسس بنیان مهستان هنر اضافه کرد: «آقای محمدعلی سبزه کار هنرمند خوشنویس و ادیب، بنفشه مصری پور خوشنویس، علی سلیمانی خوشنویس، امین مطلبی خوشنویس و عکاس، احمد کاظمی فرد خوشنویس و عضو هیات علمی دانشگاه جندی شاپور، علی رضایی و فردوس مجیری اعضای هیأت موسس مهستان هنر را تشکیل می‌دهند.» 

بختیاری در ادامه با اشاره به عشق و علاقه‌اش به ایران فرهنگی گفت: «ارتقای استاندارد زیبایی شناسی جامعه و کمک به ارتقای سطح ذوق زیبایی شناسی را در مهستان هنر پیگیری می‌کنیم. معرفی فاخر هنرهای تجسمی در داخل و خارج از کشور، کوشش برای ارتقای سطح آموزش هنرهای مختلف و مرجع شدن نظری در جامعه هنری با مشارکت همه اهالی فرهنگ و هنر به ویژه نخبگان این عرصه، از اهداف بنیان مهستان هنر است.» 

او اضافه کرد: «نشست‌های تخصصی مهستان هنر را به صورت هفتگی برگزار خواهیم کرد و ویترین مهستان هنر با نشست‌هایش شکل خواهد گرفت.»

رئیس هیات موسس بنیان مهستان هنر گفت: «شعار ما «هنر ایرانی، شهروند جهانی» است و این شعار را انتخاب کردیم و تجربه گذشته ما نشان می‌دهد که عملکرد بدی نداشته‌ایم.»

او مدعی شد: «ثبت جهانی هنر نستعلیق را حتما دنبال می‌کنیم و از همه کسانی که می‌توانند در این عرصه کمک کنند، یاری می‌گیریم. در این عرصه انفعال داشتیم و همسایگان کشورمان در حال ثبت هنرهای ما به نام خود هستند، باید ثبت جهانی نستعلیق را به سرانجام برسانیم.»

تأسیس جایزه سالانه مهستان 

بختیاری اضافه کرد: «جایگزینی فرهنگ توجه با کف با دیوار خانه را مدنظر داریم. جامعه ما در تزئینات خانه بیشتر به فرش و مبلمان و مجسمه توجه دارد تا تابلوهایی که به دیوار می‌آویزد. در صورت تقویت این موضوع، تعامل هنری بین هنرمند و جامعه شکل می‌گیرد.»

رئیس هیأت مؤسس بنیان مهستان هنر گفت: «یک جایزه سالانه به عنوان مهستان در حوزه هنرهای تجسمی پیش‌بینی کرده‌ایم که جزئیات آن را بعد از عید نوروز اعلام خواهیم کرد. کشورهای همسایه فضایی فراهم کرده‌اند که هنرمندان جوان ما را جذب می‌کنند و روی هویت هنرمند ما اثر گذاشته‌اند.»

اهم برنامه‌های بنیان مهستان هنر 

مصری پور، مدیرعامل بنیان مهستان هنر هم در سخنانی فهرست‌ برنامه‌های بنیان مهستان هنر را چنین برشمرد: «اصالت سنجی و کیفیت آثار هنری، بزرگداشت مفاخر عرصه هنر، پژوهش هنر، طراحی برنامه‌های مناسب اکسپوها و جشنواره‌های هنری، برپایی نمایشگاه‌های فردی و گروهی، آموزش در قالب نشست‌های تخصصی و ورکشاپهای آموزشی.»

او اضافه کرد: «نمایشگاه‌های برگزار شده توسط مهستان هنر، تکنیک محور نیست بلکه محتواگراست و تغیر ذائقه و الگوسازی را پیگیری خواهیم کرد. برگزاری نمایشگاه‌های آثار هنرمندان داخلی در خارج از کشور و برعکس، موجب تقویت روح صلح دوستی میان ملت‌ها خواهد شد.»

سبزه‌کار درباره اصالت سنجی آثار هنری گفت: «هنرمند اثرش را برای دیده‌شدن و واگذار کردن تولید می‌کند، بنابراین توزیع در عرصه هنر مهم است. متأسفانه در سال‌های اخیر، با مخدوش شدن اصالت آثار هنری، صدمه‌ای به تولید و توزیع آثار هنری وارد شده است. همه شنیده‌ایم آثار افرادی همچون سهراب سپهری، محصص و پیلارام با توجه به ادعای فقط یک نفر، از چرخه حراج‌های هنری خارج شدند. این نقیصه باید با اصالت سنجی آثار برطرف شود.»

او اضافه کرد: «بنیان مهستان هنر این قابلیت را ایجاد می‌کند که هر کسی با هر شکلی که خواست اثرش را به گردونه فروش وارد کند، با بهره‌گیری از اساتید معتبر و آخرین نکتولوژی، اصالت اثر را تأیید کند و امیدواریم آبروی رفته، به این موضوع برگردد. متأسفانه آثار بسیاری از خوشنویسان در منازلشان نگهداری می‌شود، چون امکان ارائه بسیار محدود و انحصاری است.»

هنرمندان به عنوان سفیران فرهنگی

علی سلیمانی که در حوزه نکوداشت ها در بنیان مهستان هنر فعالیت خواهد داشت، درباره نقش ابزاری هنر در برقراری ارتباط گفت: «هنر ارتباط روحی بین انسان‌ها را تقویت می‌کند و هر هنرمند می‌تواند یک سفیر فرهنگی باشد. همان که در شعار مؤسسه هم آمده و هنر ایرانی، شهروند جهانی است. ضمن اینکه قصد داریم بزرگداشت هایی برای بزرگان عرصه هنر برگزار کنیم تا به نسل جوان و جامعه هنردوستان کشور بیشتر بشناسانیم. از این طریق ریشه‌های فرهنگی کشور را تقویت و با جامعه جهانی ارتباط برقرار خواهیم کرد.»

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد