کتاب «دستنامه اطلاع‌یابی کاربران با بهره‌گیری از منابع برخط وب» منتشر شد

کتاب «دستنامه اطلاع‌یابی کاربران با بهره‌گیری از منابع برخط وب» منتشر شد

کتاب «دستنامه اطلاع‌یابی کاربران با بهره‌گیری از منابع برخط وب» در هشت فصل به همت انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، کتاب «دستنامه اطلاع‌یابی کاربران با بهره‌گیری از منابع برخط وب» (ابزار و تکنیک‌های کاربردی ویژه کتابداران مرجع کتابخانه‌ها و پژوهشگران) تألیف اعظم نجفقلی‌نژاد، چاپ و روانه بازار نشر شد.
این اثر در هشت فصل تالیف شده است. فصل اول کلیات خدمات مرجع و اطلاع‌دهی درکتابخانه‌ها؛ فصل دوم بیان مهارت‌های سواد اطلاعاتی؛ فصل سوم فرایند جستجو، موتورهای جستجو، راهبردها؛ فصل چهارم پاسخگویی به پرسش‌ها، نمونه‌های عملی؛ فصل ‍پ‍نجم اطلاعاتی درباره خدمات و کارکرد سازمان‌ها؛ فصل ششم پایگاه‌های اطلاعاتی در فرایند اطلاع‌دهی؛ ‌فصل هفتم پایگاه‌های دسترسی آزاد و تأمین‌کنندگان منابع؛ فصل هشتم منابع مرجع الکترونیکی است.
همچنین واژه‌نامه‌های انگلیسی به فارسی و فارسی به انگلیسی و وجود نمایه بر غنای علمی این اثر افزوده است.
مولف در بخشی از پیشگفتار کتاب آورده است: «یکی از نکات مهمی که طی تجربه زیسته حداقل دوازده ساله خود، در پاسخ به سوالات مرجع حضوری و مجازی کتابخانه ملی ایران، دریافته ام این است که تعامل و آموزش غیررسمی به کاربر از پاسخ به سوالات مرجع مهم تر است. به عبارتی دیگر، به جای گرفتن ماهی برای کاربر، یاد دادن ماهیگیری و تبدیل کاربر به یادگیر مادام العمر بسیار مهم تر است و معمولا رضایت کاربر نیز در سایه همین آموزش های غیر رسمی حاصل می شود. مهم است کتابداران حرفه ای، در پرسش و پاسخ یابی، از دو عامل بینش و تجربیات حاصل از موارد مشابه استفاده کنند. با افزایش تعداد پایگاه های اطلاعاتی اینترنتی، این مهم، ضروری تر، و نیاز به رشد مهارت تخصصی بیشتر شده است. در قدم اول، لازم است کتابداران حرفه ای آموزش ببینند، و در مرحله بعد، این مهارت ها را به کاربران خود منتقل کنند.
تجربه کاری ام، در یکی از مهم ترین کتابخانه های کشور، نشان می دهد که فرآیند اطلاع دهی و اطلاع خواهی، رابطه ای کاملا دوطرفه است و به همان میزان که کتابدار، مهارت و تجربه خود را به کاربر منتقل می کند، از کاربر نیز فرا می گیرد. هر پرسش کاربر فرصتی است تا کتابدار مرجع علم و مهارت خود را بیازماید و شکاف دانش خود را برطرف کند. این امر زمانی محقق می شود که طبق نظریه لیبرالی جیمز وایر و نظریه حداکثری ساموئل روتشتاین، فرد تمایل داشته باشد که حداکثر کمک را به کاربرد ارائه دهد.»
لازم به توضیح است کتاب « دستنامه اطلاع‌یابی کاربران با بهره‌گیری از منابع برخط وب » در 179 صفحه چاپ و روانه بازار نشر شده است. علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به فروشگاه مجازی سازمان به آدرس: (http://bookshop.nlai.ir) مراجعه کنند.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد