Loading...

بنیاد قلم فارابی

علاقمندان به عضویت در بنیاد قلم فارابی و فعالیت در حوزه فرهنگی،ادبی و اجتماعی می توانند از طریق ایمیلهای زیر درخواست خود را ارسال فرمایند.

info@farabips.com

ایمیل مدیر عامل:

smaeil.lotfi @ gmail.com

سبد خرید شما

سبد خرید شما خالی است

آمار

  • تعداد کالا: 74
  • بازدید امروز: 132
  • بازدید دیروز: 213
  • بازدید کل: 403944

باز‌آفرینی و بازنمایی از چرخ‌های آپارات سینما در خوی

باز‌آفرینی و بازنمایی از چرخ‌های آپارات سینما در خوی

اسماعیل لطفی (نویسنده و کارگردان(

پیمان تابان‌فر(مسئول امور سعمی و بصری اداره ارشاد خوی(

 

سخن اول

انسان‌ها در دوره‌های مختلف زندگی خود، تفکراتی را به یدک می‌کشند کهگاهی تکرارنشدنی و تجربه‌ای بی‌نظیر در طول زندگی آنها به شمار می‌آید. ایده‌ها، خواسته‌ها و نیازهای بشر تماماً در راستای آرزوهای انسان‌ها تبیین شده است. از نقوش مختلف غارهای باستانی گرفته تا سبک‌های گوناگون نقاشی وسپس هنر والای دوره خود پدید می‌آید.نقاشی متحرک، عکس و فریم‌های پشت سر هم و ثبت ثانیه‌های حیات وحش، انسان‌ها، فرهنگ‌ها، رسوم و در نهایت زیبایی،سینما متولد می‌شود تا به نیاز دیگری از جنس بشر پاسخی جاودانه ارائه کند. سینمای سیاه و سفید صامت که نقش تاریخی را هم به عنوان یک مورخۀ بصری برعهده می‌گیرد و در گوشه‌گوشۀ جهان از زندگی اقوام بدوی و قدیمی آمریکایی وآفریقایی آسیای دور و نزدیک تا پیشرفته‌ترین زندگی اجتماعی را به تصویرمی‌کشد. بعدها نگاتیوهای 24 تایی سینما، تخیل،داستان و درام‌های مختلف جاری در همین اجتماعات را هم‌چون پهنه‌ای مهربان در آغوش کشید و سینمای داستانی پدید آمد که نکتۀ بعدی و پراهمیت،همین شروع دوبارۀ سینما به عنوانروایت‌گر ابعاد گوناگون اندیشه‌های سیال در افکار مردم ساده و کم‌توقعروزگار بود. به این ترتیب بینش‌ها و مکاتب دور و نزدیک به اشتراک گذاشته شد و خنده‌ها و گریه‌ها همراه با عشق‌ها و دوست‌داشتن‌های کلاسیک و مدرن،تمامیت داشته‌های بشرشد. پدیده‌های هنری شکل گرفتند و ایران یک قرن پیش نیز به تبع مسافرت‌های سرکردگان ایل قاجار، شاهد دوربین‌های بزرگ با پایه‌هایفرنگی‌اش شد و رسید به دهه‌های طلایی و اوج نبوغ سینماگران بزرگی که امروزاسم‌شان تاریخی از سینما را پشت سر خود دارد. خوی در درازای فرهنگ غنی وبومی خود از این مسئله غافل نشد. از هشت دهه پیش اولین رنگ و بوی فیلم وسینما در خوی شکل گرفت و مردم ساده، فقیر،مؤمن و باصفای خوی، پردۀ سفیدسینما را لمس کردند. هنوز شهرهای بزرگ ایران با مفهوم سینما چندان آشنایینداشت که خوی تجربه‌های رنگارنگی را پشت سر می‌گذاشت.

در این نوشتار سعی شده استکه نمایی کوتاه و چند فریمی از 24 فریم سینمای خوی پررنگ‌تر و به تماشا گذاشته شود. اصل بر تعریفی عمومی بود و بسیاری از اسامی شاید تمثیلی از انسان‌های فرهیختۀ دهه‌های گذشته باشند و مطمئناًتمامیت این سطور نمی‌تواند بخشی از داشته‌های هنر والای تئاتر و سینمای خوی را دربرگرفته باشد. حقیقت مطلب بازاندیشی و بازآفرینی دوران‌های طلاییچرخش نگاتیوهای بزرگ آپارات در سینماهای خوی بوده و نقش‌آفرینان رنگینی کهدر این نگاتیوها جاودانه شدند. گزیدۀ این نوشتار می‌تواند در آینده‌اینزدیک به کتابی حجیم با تمام ابعاد خودش تبدیل شود که در ذهن نویسندگان این مقال جای گرفته و به زودی چنین مجموعه‌ای نیز به هنرمندان، هنردوستان وشیفتگان فرهنگ و هنر خوی تقدیم خواهد شد. توضیح این‌که این نوشتار ناگزیربه چند بخش تقسیم شد. آنچه بیشتر به چشم آمد، فعالان هنری در حوزۀ فیلم وسینما بود.تئاتر خوی از ارزش‌های والای هنری و نیروی انسانی متبحر برخوردار بوده و ظرفیت‌های تئاتر بسیار بیشتر از چنین اسامی است، هرچند همین عزیزان نیز در تئاتر خوی حضور بسیار پررنگی دارند.

الف) سینماها

1. سینما میهن:این سینما حدود سال1310توسط برادران احمدزاده با عرصۀ 1150 مترمربع واقع در ابتدای خیابان امام(ره)(جنب مغازه‌های ترشی‌فروشیفعلی) تأسیس و از سال1359به علت چوبی بودن سقف سالن،برای تعمیرات تعطیل شده است. این سینما اولین سینمای شهرستان خوی بوده و زمانیکه در شهرستان خویفعالیت می‌کرد، شهرستان ارومیه فاقد سینما بود. این نشانگر پیشینۀ فرهنگیمردم خوی است.

2. سینما ایران: درسال 1310توسطبرادران راضی‌زاده با عرصۀ502 مترمربعواقع در خیابان امام(ره)، ابتدای کوچۀ شهربانی تأسیس شد که دارای بوفه،سالن انتظار، سرویس بهداشتی، آپاراتخانه و سالن نمایش با تعداد 300 صندلیاست. این سینما تا 14/07/1388 به مدیریت حسین هوشیار فعالیت می‌کرد، ولی از فردای آنروز جهت بازسازی و رفع معایب تعطیل شده است.

3. سینما انقلاب:درسال 1347توسط مولود اکرمی‌بیات و محمد صدقی با عرصۀ 475و اعیانی 910مترمربعواقع در ابتدای خیابان شریعتی تأسیس شد که دارایبوفه، سالن انتظار، سرویس بهداشتی، آپاراتخانه و سالن نمایش با تعداد 446صندلی است. این سینما به مدیریت محمود علیلو تا اواسط مهرماه سال 1388فعالیت می‌کرد ولی سرنوشتی چون سینما ایران داشت و از 15/07/1388 جهتبازسازی و رفع معایب تعطیل شد.

در دوره‌ای که سینما در دنیا نقش تأثیرگذاری در عرصه‌های گوناگون ملی،فراملی، فرهنگی،اجتماعی و حتی سیاسی متهاجم بر عهده دارد، در روزگاری که هیچ کس نمی‌تواند نقش سینما را در تحولات عظیم فکری دنیا از هر مکتبی انکار کند، سینمای ایران گاه بسیار در اوج است و گاه آن‌چنان بر موج‌های گوناگون سوار می‌شود و دست‌مایۀتفکرات سخیف گروهی و دور از جایگاه واقعی خود قرارمی‌گیرد که باید انگشت به دهان نشست و در حیرت فرو رفت. تکنولوژی و مدرنیسم در دنیا غوغا می‌کند و ما هم‌چنان نظاره‌گر بسته شدن سینما و عدم دسترسیمردم به این هدیۀ طبیعت بشری گذشتگان هستیم. بسته بودن سه سینمای تاریخی در خوی هیچ توجیه منطقی ندارد و نمی‌تواند شأن تئاتر و تئاتریان و سینماگرانخوی را به نمایش بگذارد.


نظرات
    ارسال نظر





    Powered by WebGozar

    پارسیان پال